عوامل پیش بینی کننده کیفیت زندگی سالمندان شهر کرمان با استفاده از مدل پرسید

چکیده:
مقدمه
با افزایش امید به زندگی و در پی آن بیشتر شدن جمعیت سالمندان، کیفیت زندگی برای سالمندان اهمیت بیشتری می یابد. هدف از این مطالعه تعیین عوامل پیش بینی کننده کیفیت زندگی سالمندان با استفاده از مدل پرسید می باشد.
روش ها
مطالعه حاضر مقطعی از نوع توصیفی-تحلیلی می باشد. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و پرسشنامه ای 67 سوالی بر اساس سازه های مدل پرسید که روایی و پایایی آن اثبات شده بود، صورت گرفت. نمونه گیری به روش تصادفی چند مرحله ای از بین سالمندان دارای پرونده سالمندی در دو مرکز بهداشتی-درمانی شهر کرمان انجام و 80 نفر از سالمندان انتخاب گردیدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 15 و برای آنالیز نتایج از شاخص های آماری و رگرسیون خطی استفاده شد.
نتا یج: میانگین سن افراد شرکت کننده 1/7 ± 7/67 سال و اکثر آزمودنی ها زن و متاهل بودند. کیفیت زندگی سالمندان در حد متوسط بود. از بین سازه های مدل پرسید، آگاهی (زیرسازه عوامل مستعد کننده) و عوامل قادر کننده بیشترین قدرت پیش بینی کنندگی کیفیت زندگی سالمندان را داشتند (46/0R2=).
بحث و نتیجه گیری
بنابر نتایج این مطالعه ، دو سازه عوامل قادر کننده و زیرسازه آگاهی از عوامل مستعد کننده، مهم ترین پیش بینی کننده های کیفیت زندگی شناسایی شدند. پیشنهاد می شود در برنامه های آموزشی سالمندان بر موارد مذکور تمرکز بیشتری انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1698442 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!