بازنمایی گفته های داستانی در داستان های کوتاه طیب صالح (موردکاوی دو داستان نخله علی الجدول و دومه ود حامد)

چکیده:
گفته های داستانی مجموعه سخنان شخصیت ها در متن روایی است که توسط راوی بازگو می شود. این گفته ها به همان صورتی که توسط شخصیت ها بیان می شود در متن نمی آید بلکه توسط راوی به شیوه های مختلفی روایت می شود. این شیوه ها را - که به پنج شکل مختلف بیان می شود- «شیوه های گفته های داستانی» می نامند. بازنمایی گفته های داستانی در نقد داستان به ویژه در حوزه تحلیل گفتمان روایی برای شناخت شیوه های روایت، سبک نویسنده، رابطه میان راوی و شخصیت موثر است. پژوهش حاضر، با روش توصیف و تحلیل محتوا، گفته های داستانی دو داستان کوتاه «نخله علی الجدول» و «دومه ود حامد» نوشته طیب صالح، رمان نویس معاصر سودانی، را مورد بازکای و تحلیل قرار می دهد. سبک شناسی گفته های داستانی در این دو داستان کوتاه و چگونگی بازنمایی آن به دلیل ویژگی ایجاز و فشردگی این نوع روایی هدف پژوهش پیش رو است. برآیند پژوهش نشان دهنده بسامد بالای شیوه گفته مستقیم و گفته غیر مستقیم در دو داستان یادشده می باشد که دلیل آن غلبه عنصر واقع گرایی و راوی دانای کل است. فشردگی داستان کوتاه باعث عدم کاربرد روش آزاد مستقیم شده است همچنین باعث شده گفته های شخصیت ها در این دو داستان بیش تر به صورت مختصر بیان شوند. البته این امر انسجام روایی داستان را به هم نریخته و باعث ایجاد تعلیق های دراز و خسته کننده در داستان نشده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p1699132 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!