بررسی و مطالعه اثر ضد میکروبی عصاره ی زنجبیل بر باکتری های شایع عفونتهای ادراری در نمونه های جدا شده از بیماران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
یکی از شایع ترین عفونت ها، عفونت مجاری ادراری است که با مقاومت باکتری ها به آنتی بیوتیک ها مواجه است. در این پژوهش مقایسه اثرات غلظت های مختلف عصاره های زنجبیلی در تاثیر بر باکتری های ایجاد کننده عفونت ادراری با آنتی بیوتیکهای معمول مقایسه می گردد.
مواد و روش ها
100 نمونه از ادرار بیماران مبتلا به عفونت ادراری جمع آوری شد و باکتری ها از نمونه ها با آزمونهای بیوشیمیایی جداسازی گردیدند. با تست آنتی بیوگرام سویه های مقاوم مشخص شدند. برای مقایسه اثرات ضد میکروبی زنجبیل بر باکتری های مقاوم، غلظت های متفاوت از عصاره های زنجبیل تهیه گردید.
یافته ها
از 100 نمونه ایزوله شده، 46 نمونه باکتری E.coli، ،10 نمونه باکتری Proteus mirabilis، 9 نمونه باکتری aeruginosa Pseudomonas و 5 نمونه باکتری Staphylococcu aureus و 30 نمونه دیگر، سایر باکتری ها بودند. کمترین غلظت MIC مربوط به آنتی بیوتیک جنتامایسین برای باکتری E.coli و آنتی بیوتیک نالیدیکسیک اسید، سفتریاکسون و سفازولین برای باکتری های Proteus mirabilis، Pseudomonas aeruginosو Staphylococcu aureus مشاهده شد. بیشترین مقدار MIC مربوط به عصاره ی متانولی زنجبیل برای باکتری E.coli بود.
بحث: نتایج حاصل نشان داد که در اکثر موارد با توجه به شیوع عفونت ادراری و روند افزایش مصرف بی رویه داروها، مقاومت به آنتی بیوتیک های معمول ایجاد شده است. بنابراین ترکیبات گیاهی که اثرات ضد میکروبی دارند مانند زنجبیل می توانند در مهار این عوامل باکتریایی موثر باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1699820 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!