به کارگیری اصول پدافند غیرعامل در راستای ایمن سازی باندهای پروازی (مطالعه موردی فرودگاه مهرآباد)

پیام:
چکیده:
تقلیل آسیب‏ پذیری و کاهش خسارات و صدمات تاسیسات، تجهیزات و نیروی انسانی مراکز حیاتی، حساس و مهم نظامی و غیرنظامی کشور در برابر تهدیدات و عملیات دشمن، یکی از مهم‏ترین اهداف پدافند غیرعامل می‏باشد. طراحی راهکارهای پدافند غیرعامل در صنعت، نیازمند همکاری کارشناسان و مدیران صنایع با متخصصین پدافند غیرعامل است. صنعت حمل و نقل هوایی نیز از این امر مستثنی نیست. در مواقع بحران، به خصوص جنگ، فرودگاه ها اهداف کمک رسانی و جنگی مورد استفاده قرار می گیرند. لذا اخلال در روند خدمات رسانی آن ها به منزله تاثیر منفی در روند اقدامات دفاعی کشور در برابر تهاجم دشمن است. هرچقدر بتوان در راستای ایمن سازی باندهای پروازی قدم برداشت، فرودگاه ها نقش شایانی در راستای کاهش بحران خواهند داشت. تحقیق پیش رو بر آن است تا با تمرکز بر بخشی از سوانح هوایی، راهکارهای مناسبی در جهت پیشگیری و کاهش این رخدادها و به تبع آن استمرار خدمات رسانی فرودگاه ها در مواقع بحرانی مانند جنگ، ارائه دهد. دراین راستا، این پژوهش به بررسی ماهیت سوانح باندهای پروازی می پردازد. این قبیل سوانح به دو دسته تعرض به باند پرواز و تعدی از باند پرواز، تقسیم می شوند. در سوانح ناشی از تعرض به باندهای پروازی، هواپیما دچار برخورد با هواپیمایی دیگر، وسایل نقلیه عبوری از سطح باند و یا انسان می شود. منظور از تعدی از باند پرواز، خروج هواپیما از انتها یا کناره های باندهای پروازی هنگام نشست یا برخاست است. مدل سازی سوانح ناشی از تعدی از باندهای پروازی و بررسی کاربردی مدل های ارائه شده، بخش مهمی از این تحقیق را دربرمی گیرد. مهم ترین نتیجه حاصل از این پژوهش، محاسبه ریسک خطر موانع موجود در فرودگاه های کشور می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1700117 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!