مقایسه اثربخشی دو روش درمان تعامل والد - کودک و مقابله درمانگری مادران بر کاهش شدت مشکلات رفتاری کودکان 3-6 ساله

چکیده:
مقدمه
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه اثربخشی درمان تعامل والد – کودک، مبتنی بر تکنیک های رفتاری و مقابله درمانگری مبتنی بر تکنیک های شناختی بر کاهش شدت مشکلات رفتاری در نمونه ای از کودکان پیش دبستانی، انجام شد.
روش
این پژوهش یک مطا لعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و پیگیری 6 ماهه بود. تعداد 90 نفر از کودکانی که دارای ملاک های اختلالات رفتاری بودند، از مهدکودک های شهرستان شاهیندز انتخاب شدند، در نهایت از این مهدکودک ها، سه گروه درمجموع از کودکان دارای اختلالات برون سازی شده به طور تصادفی انتخاب و مادران آن ها نیز به شیوه تصادفی در 2 گروه آزمایش (29 نفری) و یک گروه مقایسه (30 نفری) قرار گرفتند. هر سه گروه قبل و بعد مداخله به پرسشنامه چک لیست رفتاری کودک پاسخ دادند. برای پیگیری اثرات درمان 6 ماه بعد بار دیگر این سنجش به عمل آمد. درمان تعامل والد کودک و مقابله درمانگری در 12 جلسه هفته ای سه بار در گروه های مداخله به کار گرفته شد و در گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت. برای تجزیه تحلیل داده ها از آزمون لوین و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد.
نتایج
یافته ها نشان داد که درمان تعامل والد – کودک و مقابله درمانگری به صورت معناداری در کاهش شدت مشکلات رفتاری موثر بودند. نتیجه درمان در پیگیری 6 ماهه نیز سطوح پایین تری از شدت مشکلات رفتاری کودکان را نشان داد.
بحث و نتیجه گیری
الگوی کلی نتایج حاکی از آن است که هر دو درمان فوق به یک میزان در کاهش شدت علائم اثربخش بوده اما در مقایسه نتایج دو گروه درمان و با روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تفاوت معنی داری به دست نیامد.
زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 123
لینک کوتاه:
magiran.com/p1700623 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!