عاملهای تاثیرگذار بر قصد کارآفرینانه دانشجویان کارشناسی ارشد کشاورزی دانشگاه زنجان با تاکید بر اثر میانجی نگرش نسبت به رفتار کارآفرینانه

چکیده:
هدف این تحقیق بررسی عاملهای تاثیرگذار بر قصد کارآفرینانه دانشجویان با تاکید بر اثر میانجی نگرش نسبت به رفتار کارآفرینانه بود. جامعه آماری این تحقیق را 489 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل دادند که با توجه به جدول بارتلت و همکاران (2001)، 220 نفر از آنان با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب به عنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد (پس از متناسبسازی پرسشها با زمینه مرتبط با پژوهش) استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه با نظرسنجی از متخصصان مورد تایید قرار گرفت و روایی سازه و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق نیز از راه برآورد مدل اندازهگیری و پس از انجام اصلاحهای لازم به دست آمد. داده های گردآوری شده با استفاده از روش چند متغیره مدلسازی معادله های ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و به منظور آزمون اثر میانجی، از روش چندمنظوره خودگردانسازی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که دو متغیر کنترل رفتاری درک شده (001/0=ρ-value، 808/0=β) و هنجارهای ذهنی (001/0=ρ-value، 374/0=β) اثر مثبت و معنی داری بر قصد کارآفرینانه دانشجویان داشتند. همچنین، نتایج گویای آن بود که مجموع اثر غیرمستقیم متغیرهای کنترل رفتاری درک شده (001/0=ρ-value، 237/0=β) و هنجارهای ذهنی (001/0=ρ-value، 210/0=β) بر قصد کارآفرینانه از راه متغیر نگرش نسبت به رفتار کارآفرینانه معنیدار بود و در مجموع، سه متغیر هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری درک شده و نگرش 64 درصد از واریانس متغیر قصد کارآفرینانه را تبیین کردند.
زبان:
فارسی
صفحات:
96 تا 111
لینک کوتاه:
magiran.com/p1702645 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!