تغییرات یافته های سونوگرافیک تخمدان و سطوح سرمی هورمون آنتی مولرین در بیماران پره مونوپوز مبتلا به سرطان پستان قبل و بعد از شیمی درمانی

چکیده:
زمینه
سرطان پستان شایع ترین و دومین عامل مرگ ومیر ناشی از سرطان، در بین جوامع مختلف است. با بهره گیری از درمان های شیمی درمانی کمکی، بقای بیماران مبتلا به سرطان پستانی که به صورت زودرس تشخیص داده شده اند، افزایش می یابد. اما از طرف دیگر بروز آمنوره در این بیماران پره منوپوز افزایش یافته است. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی آمنوره مرتبط با شیمی درمانی با به کارگیری روش های تصویربرداری، تعیین سطوح هورمون آنتی مولرین و همچنین مقایسه اثرات رژیم های مختلف کموتراپی در این روش ها بوده است.
روش کار
این مطالعه به شکل آینده نگر در بیمارستان شهید قاضی تبریز انجام گرفته است. 45 زن در سنین باروری که به تازگی تشخیص کانسر پستان مرحله 1 تا 3 در آن ها مسجل شده بود، وارد مطالعه شدند. ارزیابی سونوگرافیک و اندازه گیری سطوح سرمی هورمون آنتی مولرین با استفاده از روش الایزا در همه شرکت کنندگان، قبل و بعد از کموتراپی صورت پذیرفت. برای آنالیز داده های وابسته از آزمون Paired t test یا معادل ناپارامتری آن یعنی Wilcoxon rank test استفاده شد و برای آنالیز داده های مستقل از آزمون Independent t test یا معادل ناپارامتری آن یعنی mann whitney U test استفاده شد.
یافته ها
در این مطالعه 45 بیمار مبتلا به کانسر پستان وارد مطالعه شدند. میانه سنی بیماران 43 سال بوده و در محدوده 54-25 سال قرار داشتند. 18 نفر (40%) از بیماران تحت رژیم اپی روبیسین و سیکلوفسفامید و فلئورواوراسیل (ECF) و 27 نفر(60%) از بیماران تحت رژیم تاکسان و آدریامایسین و سیکلوفسفامید ((AC-T قرار گرفته بوده اند. سطح هورمون آنتی مولرین قبل از درمان کموتراپی 2.38 نانوگرم در میلی متر بود و بعد از درمان به 0.38 نانو گرم در میلی متر کاهش یافت Pvalue<0.001)). بر اساس ارزیابی های سونوگرافیک میانگین اندازه تخمدان های راست و چپ به ترتیب در بیماران قبل از کموتراپی 7.1±9.03 و 7.8±10.92 سانتی متر گزارش گردید. پس از کموتراپی میانگین اندازه تخمدان راست و چپ به ترتیب به 3.4±5.09 و 3.6±5.08 کاهش یافت (P value<0.001). هم چنین کاهش معنی داری در تعداد فولیکول های تخمدان های راست و چپ در بیماران مشاهده شد (P value<0.05).
نتیجه گیری
از شاخص های سونوگرافیک و سطوح هورمون آنتی مولرین می توان در ارزیابی آمنوره مرتبط با کموتراپی در مبتلایان به کانسر پستان بهره برد. ارزیابی سریال این موارد جهت پیشگویی بهتر وضعیت قاعدگی در این بیماران توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1704462 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!