انگیزش و نگرش زبان آموزان نسبت به انگلیسی به عنوان زبانی فرامرز در بستر بومی جهانی شدن فزاینده: رویکرد مدل معادلات ساختاری

چکیده:
مطالعه حاضر به بررسی روابط سببی بین ابعاد انگیزش و نگرش 409 زبان آموز ایرانی نسبت به زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی از طریق یک مدل معادلات ساختاری می پردازد. دراین راستا، نسخه فارسی پرسشنامه «نگرش نسبت به انگلیسی به عنوان زبان بین المللی» طراحی و اعتباریابی شد. پرسشنامه به بررسی پنج عامل: رئالیسم فرهنگی، موضع گیری فرهنگی زبان شناختی(منفی)، (رفع)تملک زبان انگلیسی، رویکرد انگلیسی به عنوان زبان بین المللی و بومی سازی می پردازد. سپس، محققان پرسشنامه اعتباریابی شده را به همراه نسخه فارسی پرسشنامه انگیزش که توسط تاگوچی و همکاران (2009) طراحی شده است برای بررسی روابط سببی بین عامل های دو پرسشنامه به کار گرفتند. پرسشنامه دوم هفت عامل: انگیزه ابزاری اجتنابی، انگیزه ابزاری ارتقائی، خود ایده آل، خود بایسته، تجربه یادگیری، شدت انگیزش و انگیزه یکپارچگی را بررسی می کند. نتایج تحقیق نشان می دهند که شدت انگیزه فراگیر با سایر عوامل انگیزشی و نگرشی ارتباطی مستقیم دارد که در میان آن ها خود ایده آل و انگیزه ابزاری ارتقائی بیشترین تاثیر را دارا هستند. همچنین رئالیسم فرهنگی عامل بومی سازی و متعاقبا بومی سازی عامل (رفع) تملک زبان انگلیسی را در جهت مثبت پیش بینی می کند. همچنین رویکرد انگلیسی به عنوان زبان بین المللی و رئالیسم فرهنگی در رابطه دو سویه مثبت و مستقیم هستند درحالی که موضع گیری فرهنگی زبان شناختی(منفی) بر روی سایرعوامل انگیزشی و نگرشی از جمله شدت انگیزش تاثیری منفی دارد. این مطالعه برای کارشناسان آموزش زبان انگلیسی کاربردهایی پیرامون بازنگری انگیزش زبان آموزان در پرتو نگرش آنها به انگلیسی فرامرز در دایره گسترش دارد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
91 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p1705433 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!