مطالعه خطرات زیست محیطی آلاینده های منطقه مهریز در ایجاد آلودگی روی منابع آب زیرزمینی آبخوان یزد

چکیده:
آلوده کننده هایی که به داخل زمین تراوش می کنند بدون زیان انتشار نمی یابند بلکه آنها با آب زیرزمینی حرکت می نمایند و می توانند در چاه ها دورتر از محل اصلی آلودگی نمایان شوند. چنانچه مواد معدنی، شیمیایی و یا باکتری در کیفیت آب اختلال به وجودآورند آلودگی آب اتفاق افتاده است. در این پژوهش مطالعات بر روی خطرات زیست محیطی آلاینده های طبیعی و صنعتی مهریز انجام و آلودگی های ناشی از آنها بر روی منابع آب زیرزمینی دشت یزد اردکان که حدود 80 % درصد ذخایر آبی استان را در بر می گیرد مورد بررسی قرار گرفته است. در منطقه مورد مطالعه تعداد 10 چاه برای نمونه برداری انتخاب و نمونه برداری از چاه ها به روش موردی (لحظه ای) انجام شد. با توجه به شرایط موجود خصوصیات آب زیرزمینی و میزان حلالیت و تحرک آلاینده ها در آب زیرزمینی، پارامترهای شیمیایی و بیولوژیکی موردنظر برای آزمایش انتخاب و نمونه های تهیه شده با استفاده از روش های استاندارد مورد آزمایش قرار گرفت. با توجه به نتایج حاصل از مطالعات زمین شناسی و زمین ریخت شناسی منطقه مورد مطالعه و اثرات آن بر کیفیت آب های زیرزمینی نمی توان بالا بودن برخی پارامترها و نوسانات آن در منطقه مورد مطالعه را به آلودگی های طبیعی نسبت داد. نقشه های هم غلظت که برمبنای نتایج آزمایش نمونه های آب در منطقه مورد مطالعه تهیه شده است، نشان می دهد که میزان COD و نیترات در جهت جریان آب زیرزمینی روند افزایشی داشته است. ظاهر شدن فلزات سمی و سنگین سرب در برخی نمونه ها نشان از ورود آلودگی از منابع غیرطبیعی دارد. بالا بودن میزان کروم شش (6+Cr) در بعضی از نمونه ها می تواند نتیجه ورود پساب های صنعتی یا کشاورزی به منابع آب باشد. با بهره گیری از نتایج این پژوهش می توان به حل مشکلات اکولوژیکی و بیولوژیکی این منطقه حساس اقدام نمود و در خصوص استقرار صنایع پاک که آلودگی خاص ایجاد نمی نمایند تصمیم گیری نمود تا ضمن توسعه اقتصادی، مسایل زیست محیطی نیز مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1707209 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!