پیش بینی وضعیت آمیلوئیدوز و نارسایی کبدی در اسب های تولید کننده سرم ضد سم مار

چکیده:
هیپر ایمن نمودن اسب ها توسط آنتی ژن های خاص به گونه ای که آنتی سرم های قابل استفاده و استحصال را بتوان تهیه نمود، همواره با بروز آمیلوئیدوز شدید کبدی در اسب ها همراه می باشد. آزمایش هیستوپاتولوژیک نشانه قطعی آمیلو ئیدوز کبدی می باشد. هدف از اجرای این مطالعه ارزیابی ارزش تشخیصی علائم بالینی و یافته های بیوشیمیایی سرم (که در تشخیص صدمات و بیماری های کبدی کاربرد دارند) در پیش بینی شدت آمیلوئیدوز و نارسایی کبدی، تعیین مدت زمان بهره برداری و همچنین شانس زنده ماندن در اسب های تولید کننده سرم پلی والان ضد سم مار بود. به این منظور در این تحقیق 37 راس اسب نر ایرانی (نژاد مخلوط) مورد استفاده در تولید سرم ضد سم مار، تحت مطالعه قرار گرفتند. کلیه علائم حیاتی و بالینی و همچنین فاکتورهای بیوشیمیایی تمامی اسب ها در بین دو دوره ایمن سازی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که ضعف، کاهش وزن پیشرونده و اسهال مزمن نشانه های آشکاری از پایان عمر مفید بهره برداری از اسب های مورد استفاده و دل دردهای متوسط تا شدید حکایت از مرگ قریب الوقوع در اثر تورم بسیار شدید کبد و پارگی آن عضو دارد. در حالیکه یافته های بیوشیمیایی سرم در پیش بینی وضعیت حیوانات تحت شارژ به اندازه علائم بالینی مفید نمی باشد. در این مقاله نویسندگان سعی نموده اند که با بهره گیری از علائم بالینی و یافته های بیوشیمیایی سرم، وضعیت آمیلوئیدوز و نارسایی کبدی؛ مدت زمان بهره برداری و همچنین شانس زنده ماندن حیوانات مورد استفاده را پیش بینی نمایند که به این منظور یک جدول راهنمای مقدماتی (امتیاز دهی) تهیه و پیشنهاد گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p1708924 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!