بررسی حساسیت فنوتیپ های مختلف کاندیدا آلبیکنس جدا شده از بیماران مبتلا به کاندیدیازیز نسبت به داروهای ضد قارچی فلوکونازول و وری کونازول

چکیده:
کاندیدا آلبیکنس شایعترین عامل عفونت قارچی فرصت طلب است که از فاکتورهای وبرولانس آن، تغییر فنوتایپی آن باشد. در این مطالعه میزان حساسیت281 ایزوله کاندیدا آلبیکنس از6 فنوتیپ مختلف جداسازی شده از انواع عفونت های کاندیدیازیس، نسبت به داروهای فلوکونازول و وری کونازول توسط روش رقیق سازی در مایع مطابق با رفرنس استاندارد بررسی گردید. فنوتیپ ها شامل فرم صاف(19/66%)، منقوط(38/11%)، پرزدار (89/8%)، ستاره ای(40/6%)، خشن(27/4%) و حلقه ای(84/2%) بودند. مطابق نتایج حاصله به ترتیب داروهای فلوکونازول و وری کونازول 80/75% و 61/88%از مجموع فنوتیپ ها حساس،6/13%و 96/5% دارای حساسیت بینابینی و67 /10% و77/1% مقاوم بودند. بیشترین حساسیت به هر دو دارو در فرم صاف وکمترین آن مربوط به فرم منقوط گزارش شد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که وری کونازول نسبت به فلوکونازول در غلظت پایین تری، قادر به مهار رشد اکثر فنوتیپ های کاندیدا آلبیکنس می باشد. در مجموع، هر دو دارو فعالیت مناسبی را نسبت به فنوتیپ های مختلف داشته و اختلاف گروه حساس به دارو با دو گروه دیگر از لحاظ آماری معنی دار بود (05/0>p ). افزایش زمینه های بیماری، وجود حساسیت متغیر در برابر داروها به همراه الگوی حساسیتی قابل تعیین در فنوتیپ های کاندیدا آلبیکنس، ضرورت استفاده از روش های تعیین ارزیابی حساسیت دارویی عوامل قارچی را به صورت روتین در آزمایشگاه های تشخیص طبی آشکار ساخته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 105
لینک کوتاه:
magiran.com/p1708926 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!