جداسازی، شناسایی مولکولی و الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی پاستورلا مولتوسیدای جدا شده از گاو و گاومیش از اهواز، ایران

چکیده:
پاستورلا مولتوسیدا باکتری گرم منفی، پاتوژن فرصت طلب و فلور نرمال قسمت فوقانی دستگاه تنفس گونه های جانوری اهلی و وحشی است. این باکتری عامل بیماری های مهمی از لحاظ اقتصادی در سراسر جهان از جمله برونکوپنومونی انزوتیک در نشخوارکنندگان و سپتی سمی هموراژیک در گاو و گاومیش است. مطالعه حاضر به منظور تعیین میزان شیوع حاملین پاستورلا مولتوسیدا در گاو و گاومیش در اهواز، تعیین سروگروپ های کپسولی باکتری و سنجش حساسیت آنتی بیوتیکی جدایه ها بود. به این منظور سواب های نازوفارنکس و بینی از تعداد 227 گاو و 174 گاومیش جمع آوری شد. سواب ها در محیط مک کانکی و آگار خون دارگوسفندی کشت داده شد و به مدت 24-48 ساعت در 37 درجه سانتی گراد انکوبه شدند. پرگنه های مشکوک به پاستورلا مولتوسیدا بر اساس تست های بیوشیمیایی استاندارد، شناسایی و با واکنش زنجیره ای پلیمراز تایید شدند. همچنین از واکنش زنجیره ای پلیمراز چندگانه برای تعیین پنج سروگروپ کپسولی اصلی باکتری (A، B، D،E وF) استفاده شد. سنجش حساسیت آنتی بیوتیکی جدایه های پاستورلا مولتوسیدا نیز با استفاده از روش انتشار از دیسک (کربی-بائر) در محیط مولر هینتون آگار غنی شده با 5 درصد خون گوسفند انجام شد. از 401 نمونه گرفته شده، پاستورلا مولتوسیدا به ترتیب از 227/10(4/4 درصد) و 174/12(89/6 درصد) گاو و گاومیش جدا گردید. 15 جدایه (19/68 درصد) متعلق به سروگروپ A، 5 جدایه (72/22 درصد) به سروگروپ D و 2 جدایه (09/9 درصد) غیر قابل تیپ بندی بود. هیچ کدام از جدایه ها متعلق به سروگروپ هایB،E و F نبودند. تمام جدایه های پاستورلا مولتوسیدا به نیتروفورانتوئین، فلورفنیکول، سیپروفلوکساسین، انروفلوکساسین، تری متوپریم سولفامتوکسازول، اکسی تتراسایکلین و سفتریاکسون حساس بودند. بیشترین مقاومت نسبت به تایلوزین (9/90 درصد) و سپس نسبت به اگزاسیلین (54/54 درصد)، استرپتومایسین (45/45 درصد)، آمپی سیلین (27/27 درصد)، اریترومایسین (63/13) و پنی سیلین (1/9 درصد) بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p1708928 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!