مقایسه تاثیر ورزش تای چی و پیاده روی بر قند خون ناشتای افراد مبتلا به دیابت نوع 2

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
برای کنترل و پیشگیری از عوارض دیابت، پایش گلوکز خون و مراقبت های پرستاری ضروری می باشد. استفاده از روش های غیردارویی مانند ورزش، به علت هزینه سنگین و عوارض ناشی از داروهای شیمیایی، مورد اقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است. هدف مطالعه حاضر مقایسه تاثیر ورزش تای چی و پیاده روی بر قند خون ناشتای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بود.
مواد و روش ها
در این طرح نیمه تجربی سه گروهی که در سال 1395 در تهران انجام شد، صد بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 به طور تصادفی به 3 گروه (تای چی، پیاده روی، کنترل) تقسیم شدند. پیاده روی و تای چی برای 30 دقیقه،3 روز در هفته به مدت 8 هفته انجام شد. قند خون ناشتا یک روز قبل و یک روز بعد از مداخله کنترل شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی، تی زوجی، آنووا، شفه و کای دو در نسخه 16 نرم افزار SPSS در سطح معنی داری کم تر از 05/0 تحلیل شدند.
یافته ها
طبق آزمون تی زوجی، تفاوت میانگین قند خون قبل و بعد از مداخله در گروه تای چی همین طور در گروه پیاده روی معنی دار بود (05/0P<). اگرچه قند خون ناشتای بعد از مداخله بین دو گروه پیاده روی و کنترل کاهش بیشتری نسبت به دو گروه تای چی و کنترل داشت اما تفاوت میانگین قند خون ناشتای بعد از مداخله بین دو گروه تای چی و پیاده روی معنی دار نبود (571/0P=). تفاوت میانگین قند خون ناشتای بعد از مداخله بین دو گروه تای چی و کنترل (001/0P=) و بین دو گروه پیاده روی و کنترل معنی دار بود. (0001/0P<).
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج پژوهش، انجام 8 هفته ورزش (تای چی، پیاده روی) بر کاهش سطح قند خون موثر است و لذا انجام هر دو این ورزش ها به بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 توصیه می شود. بااین حال پیاده روی اثر بیشتری بر کاهش قند خون دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
218 تا 229
لینک کوتاه:
magiran.com/p1709287 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!