تبیین رابطه کارآفرینی مستقل بر هوشمندی رقابتی مدیران باشگاه های بدنسازی آقایان استان تهران

چکیده:
هدف از این تحقیق، تبیین رابطه کارآفرینی مستقل و بازارگرایی بر هوشمندی رقابتی مدیران باشگاه های بدنسازی آقایان استان تهران بوده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه باشگاه های بدنسازی آقایان استان تهران بود که در کل75 باشگاه انتخاب شدند. با توجه به حجم اندک جامعه، کل جامعه با روش کل شمار به عنوان نمونه در نظرگرفته شد. به منظور جمع-آوری داده ها برای اندازه گیری هوشمندی رقابتی از پرسشنامه نواک و فرانسس(2012) به منظور اندازه گیری ویژگی های کارآفرینی مستقل از پرسشنامه کردنائیج و زالی(1388) با 48 گویه و همچنین برای سنجش بازارگرایی از پرسشنامه 13سوالی دولت آبادی که برگرفته از مطالعه نرور و اسلاتر(1990)، استفاده گردید. ضریب پایایی آنها به ترتیب 88/0، 90/0 و 87/0 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها آمار توصیفی و نرم افزار Spss و Smart PLS استفاده شد.. یافته های حاصل از تحقیق نشان می دهد که در سطح اطمینان 95 ضریب مسیر رابطه میان کارآفرینی مستقل و هوشمندی رقابتی 538/0است، ضریب مسیر رابطه میان بازارگرایی و هوشمندی رقابتی 180/0است و ضریب مسیر رابطه میان کارآفرینی مستقل و بازارگرایی 666/0است. با توجه به یافته های تحقیق پیشنهاد می شود مدیران باشگاه های بدنسازی به منظور افزایش مشتریان، افزایش سود دهی، بهره وری باشگاه، از اثرات مثبت کارآفرینی مستقل و بازارگرایی برای افزایش هوشمندی رقابتی استفاده کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1710367 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!