ارزشیابی جلسات گزارش صبحگاهی در بخش اورژانس بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

پیام:
چکیده:
مقدمه
معاونت آموزشی و امور دانشجویی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور پروژه ملی تحت عنوان «پروژه تعیین معیارها و شاخص های آموزش بالینی در مراکز و بیمارستانهای آموزشی» با هدف ارائه مجموعه استانداردهای آموزش بالینی طراحی و اجرا نمود که حاصل آن استخراج و معرفی استانداردهای آموزش بالینی پزشکی در مورد کلینیک سرپایی، راندهای آموزشی، گراند راند، گزارش صبحگاهی و ژورنال کلاب بود که پائیز سال 1388 ابلاغ گردید. در این مجموعه 96 استاندارد با قید «باید» و 139 استاندارد با قید «بهتر است» به عنوان استانداردهای مناسب کشور ایران پیشنهاد شده است. مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی جلسات گزارش صبحگاهی گروه طب اورژانس بیمارستانهای آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اساس استانداردهای اعلام شده از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام گرفت.
روش کار
مطالعه مقطعی حاضر جهت ارزشیابی استانداردهای آموزش بالینی در حیطه گزارش صبحگاهی با استفاده از 3 فهرست وارسی و یک لیست مستندات جمع آوری اطلاعات صورت گرفت که در مجموع 54 استاندارد گزارش صبحگاهی را پوشش می داد. فهرست وارسی اول بصورت حضوری و با مشاهده مستقیم در گزارش صبحگاهی تکمیل شد و شامل 37 سوال بود. فهرست وارسی دوم که شامل 26 سوال بود، ضمن مصاحبه با معاون آموزشی یا رئیس بخش های اورژانس تکمیل شد. فهرست وارسی سوم شامل 10 سوال بود که با پرسش از دستیار ارشد بخش تکمیل گردید. سپس نمره نهایی مطلق و درصد آن در استانداردهای اجباری و ترجیحی تعیین و رتبه بندی شد. برای آنالیز داده ها از نرم افزار 21 SPSS و سطح معنی داری 05/0 استفاده شد.
یافته ها
یافته های حاصل از 50 مورد گزارش صبحگاهی در در بخش اورژانس بیمارستان امام حسین و 94 مورد گزارش صبحگاهی در بخش اورژانس بیمارستان شهدا تجریش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش اورژانس بیمارستان امام حسین میانگین امتیاز در استانداردهای اجباری 5/89 درصد و استانداردهای ترجیحی 7/45 درصد بود. در بخش اورژانس بیمارستان شهدا تجریش میانگین امتیاز در استانداردهای اجباری 6/73 درصد و استانداردهای ترجیحی 60 درصد بود. میانگین امتیاز کسب شده در استانداردهای اجباری در بخش اورژانس بیمارستان امام حسین بطور معنی داری بیشتر از اورژانس شهدا تجریش بود (025/0=p). وضعیت اجرای استانداردهای ترجیحی اگرچه در بیمارستان شهدا تجریش بهتر از بیمارستان امام حسین بود، ولی این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود (1/0=p). در مجموع میانگین کل امتیاز کسب شده در مورد تمام استانداردهای گزارش صبحگاهی در بخش اورژانس بیمارستان شهدا تجریش 8/66 درصد و بخش اورژانس بیمارستان امام حسین 6/67 درصد بود که اختلاف معنی دار نداشتند (92/0=p).
نتیجه گیری
بر اساس یافته های مطالعه حاضر میانگین کل امتیاز کسب شده در مورد تمام استانداردهای گزارش صبحگاهی در بخش اورژانس بیمارستان های شهدا تجریش و امام حسین در سطح متوسطی قرار داشتند. میانگین امتیاز کسب شده در استانداردهای اجباری در بخش اورژانس بیمارستان امام حسین بطور معنی داری بیشتر از اورژانس شهدا تجریش بود. وضعیت اجرای استانداردهای ترجیحی اگرچه در بیمارستان شهدا تجریش بهتر از بیمارستان امام حسین بود، ولی اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود.
زبان:
فارسی
صفحات:
102 تا 110
لینک کوتاه:
magiran.com/p1710776 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!