از کاوه تا کسروی
اندیش ه ها و باورهای مذهبی قدمتی به درازای حیات بشر دارد. در مسیر مدنیت بشریاز اولین تمد نها تا به امروز، انگار ه ها و باورهای مذهبی با چال شها، مخالف تها وانتقادها روب هرو بود هاست. رشد و توسعه علم و دانش انسان در سد ه های اخیر بیش ازتمامی قرون پیشین، اندیشمندانی را بر آن داشت تا در صحت و درستی مطالب ارای هشدهتوسط ادیان به دیده تردید بنگرند و هجم ه ها و نقدهایی بر باورهای شک لیافته پیرامونمذاهب و حتی بنیان اصلی ادیان وارد نمایند. در ایران نیز از آغاز سده نوزدهم و باآشنایی بیشتر با تمدن و فرهنگ مغر بزمین، روشنفکران ایرانی انتقادهایی را بر دینو اندیشه دینی وارد نمودند و با بسیاری از باورها و سنن مذهبی ایرانیان به مخالفتبرخاستند و در سوی مقابل نیز جامعه مذهبی به پاس خگویی در مقابل این نقدهاپرداختند. اما بیشتر این پاس خگوی یها ب هشکل ممانعت از انتشار اندیش ه های مذکور،جلوگیری از ب هطب عرسیدن آثارشان و حتی ایجاد محدودی تهایی برای خودشان بود.بدی نلحاظ بیشتر این روشنفکران نتوانستند بر افکار جامعه تاثیرگذار باشند و جریانسکولاریسم هی چگاه در معنای واقعی خود در ایران ظهور نیافت.
نقد دینی ، سکولاریسم ، روشنفکران ایرانی ، عصر پهلوی اول ، تقی زاده ، جمالزاده ، کسروی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.