تکامل ماگمایی- گرمابی سیال کانه دار در کانسار مس- طلای پورفیری دالی با استفاده از شیمی کانی های آمفیبول و پلاژیوکلاز

چکیده:
کانسار مس- طلای پورفیری دالی در غرب روستای راوه، شهرستان دلیجان و در بخش مرکزی کمربند ماگمایی ارومیه- دختر قرار دارد و ناشی از نفوذ توده هایی با ترکیب دیوریت و کوارتز دیوریت به سن میوسن در سنگ های آتشفشانی با ترکیب آندزیت تا آندزیت بازالت پورفیری الیگو- میوسن است. دگرسانی های پتاسیک، آرژیلیک، پروپلیتیک و به طور محلی فیلیک باعث افزایش شدت کانه زایی در بعضی مناطق شده اند. هدف از این پژوهش، بررسی ترکیب شیمیایی کانی های موثر بر کانه زایی و تکامل سیال کانه دار در ماگمای مولد و تاثیر آن در توان کانه زایی کانسار مورد نظر است. برای این منظور کانی های آمفیبول و پلاژیوکلاز در سنگ های کانه دار با استفاده از روش ریز پردازش الکترونی مورد بررسی قرار گرفتند و داده های به دست آمده با بررسی میان بارهای سیال در رگه های دخیل در کانه زایی تلفیق شدند. نتایج حاصل از بررسی های ریز پردازش الکترونی1 نشان داد که آمفیبول های ماگمایی، از نوع کلسیک و در گستره منیزیو هورنبلند، ادنیت، منیزیو هستینگزیت و چرماکیت است. همچنین پلاژیوکلازها در گستره آندزین و لابرادوریت هستند. با توجه به دما– فشار سنجی، آمفیبول ها در فشار 5/3 تا 3/5 کیلوبار و دمای 818 تا 899 درجه سانتی گراد در محیطی با گریزندگی اکسیژن بالا و در شرایط اکسیدان شکل گرفته، این شرایط زمینه را برای حمل و انتقال مس و طلا فراهم می کند و بیانگر شرایط ماگمایی، ماگمای مادر پورفیری دالی است. نتایج به دست آمده از داده های ریز دماسنجی سیال درگیر مربوط به رگه های نابارور اولیه همراه با دگرسانی پتاسیک میزان دمای340-620 درجه سانتی گراد، شوری 35-75% درصد وزنی را نشان می دهد که با توجه به دمای آمفیبول ها این افت دما بیانگر تغییر از شرایط ماگمایی به گرمابی و آغاز فرآیندهای کانه زایی در این کانسار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p1711695 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!