اثرات جایگزینی جلبک Dunaliella salina با سبوس گندم و برنج و پروبیوتیک Lactobacillus rhamnosus بر شاخص های رشد، تجزیه تقریبی بدن و ترکیب اسیدهای چرب Artemia franciscana

چکیده:
هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر استفاده از سبوس گندم و برنج بجای جلبک Dunaliella salina همزمان با پروبیوتیک لاکتوباسیلوس رامنوسوسLactobacillus rhamnosus بر شاخص های رشد، فاکتورهای کیفی تقریبی و پروفیل اسیدهای چرب آرتمیا فرانسیسکانا Artemia franciscana طی یک دوره پرورشی 17 روزه بود. تحقیق حاضر بصورت یک آزمایش فاکتوریل 4×2 و در قالب طرح کاملا تصادفی در 8 تیمار و سه تکرار طراحی گردید. تیمارها از لحاظ نوع جیره غذایی (سبوس گندم، سبوس برنج، ترکیب سبوس گندم وسبوس برنج و جلبک دونالیلا سالینا Dunaliella salina) و سطح پروبیوتیک (صفر و 10 درصد جیره غذایی روزانه) از هم متفاوت بودند. در پایان دوره آزمایش نمونه برداری جهت بررسی و اندازه گیری فاکتورهای رشد، ترکیب لاشه وآنالیز اسیدهای چرب انجام گرفت. نتایج نشان داد آرتمیا در تیمار 2 (85%سبوس گندم با 15%جلبک و بدون پروبیوتیک) در مقایسه با تیمارهای دیگر دارای بیشترین مقدار چربی کل (21%)، بالاترین مقدار اسیدهای چرب اشباع SFA (54/2±90/11 میلی گرم در هر گرم بافت مرطوب)، اسید چرب با یک پیوند دوگانه MUFA (22/3±56/18 میلی گرم در هر گرم بافت مرطوب) و اسید چرب لینولئیک LAN (43/1±79/10 میلی گرم در هر گرم بافت مرطوب) و کمترین . درصد خاکستر (%29/0±15/12) و ضریب تبدیل غذایی، FCR 03/0±51/1) بود (05/0>p). نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد تیمار 4 (ترکیب 5/42% سبوس گندم، 5/42% سبوس برنج و 15% جلبک) از نظر نرخ رشد ویژه (05/0±97/27) و درصد وزن خشک لاشه آرتمیا (%08/0±98/7) کمترین مقدار را بین تیمارها داشت و در نهایت تیمار 1 (100% جلبک D. salina) پائین ترین میزان خاکستر (%07/0±95/9) و بیشترین ضریب تبدیل غذایی را داشت و از نظر اسیدهای چرب EPA و DHA در بین تیمارهای مورد مطالعه بیشترین مقدار را به خود اختصاص داد (05/0>p). بطور کلی از نتایج حاصل از مطالعه حاضر می توان دریافت که تیمار سبوس گندم و همچنین تیمار سبوس گندم به همراه پروبیوتیک L. rhamnosus در بین تیمارهای غذایی مورد مطالعه بهترین اثر را بر شاخص های رشد و فاکتورهای کیفی غذایی داشت و می تواند جایگزینی مناسب برای جلبک D. salina در تغذیه A. franciscana باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
207 تا 212
لینک کوتاه:
magiran.com/p1714000 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!