تاثیر کودهای شیمیایی، زیستی و آلی بر شاخص های رشدی، عملکرد و اجزای عملکرد آفتابگردان تحت شرایط آبیاری کم و بهینه

چکیده:
به منظور بررسی تاثیر کودهای شیمیایی، زیستی و آلی و سطوح آبیاری بر برخی شاخص های رشد و عملکرد آفتابگردان، آزمایشی در سال 1394 در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا، به صورت کرت های خرد شده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار اجرا شد. تیمارها شامل دو سطح آبیاری بهینه و کم آبیاری (به ترتیب آبیاری پس از 60 و 120 میلی متر تبخیر تجمعی از تشتک تبخیر کلاس A) به عنوان کرت های اصلی و تیمارهای کودی شامل:1- عدم کاربرد کود (شاهد)، 2- کاربرد 100 درصد کود شیمیایی پیشنهاد شده (NP)، 3- ورمی کمپوست، 4- فسفونیتروکارا، 5- ورمی کمپوست+ فسفونیتروکارا، 6- ورمی کمپوست+ 50% کود شیمیایی پیشنهاد شده، 7- فسفو نیتروکارا+ 50% کود شیمیایی پیشنهاد شده، 8- ورمی کمپوست+ فسفونیتروکارا+ 50% کود شیمیایی پیشنهاد شده 9- 50% کود شیمیایی پیشنهاد شده به عنوان کرت های فرعی بود. کم آبیاری تمامی صفات مورد بررسی را به طور معنی داری کاهش داد. شاخص های رشد، غلظت کلروفیل و کاروتنوئید، عملکرد بیولوژیک، عملکرد و اجزای عملکرد دانه، روغن و پروتئین تحت تاثیر تیمارهای کودی در مقایسه با شاهد بدون مصرف کود، افزایش نشان دادند. عموما، در شرایط آبیاری بهینه حداکثر میزان صفات مذکور، در تیمار کاربرد کامل کود شیمیایی به دست آمد. اما در تنش کم آبیاری کودهای زیستی و آلی به ویژه تیمارهای ورمی کمپوست+ 50% کود شیمیایی و فسفونیتروکارا+ 50% کود شیمیایی از جایگاه بهتری نسبت به کاربرد کامل کود شیمیایی برخوردار بودند. به طور کلی، از مقایسه سطوح مختلف کودی می توان چنین نتیجه گیری کرد که کودهای زیستی و آلی در کنار مقادیر کاهش یافته کودهای شیمیایی می توانند نیازهای تغذیه ای آفتابگردان را به ویژه در شرایط کم آبیاری تامین نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1715058 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!