تاثیر پایه پیوندی و مقادیر مختلف ورمی کمپوست بستر بر رشد، عملکرد و کیفیت میوه گوجه فرنگی

چکیده:
به منظور بررسی تاثیر پیوند و ورمی کمپوست بر رشد، عملکرد و خصوصیات کیفی گوجه فرنگی آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی در 4 تکرار در سال 1392 در گلخانه دانشگاه محقق اردبیلی اجرا شد. فاکتورهای مورد بررسی در این آزمایش شامل پایه های مختلف (رقم سیندا پیوند شده روی پایه های یدی ، کینگ کنگ و بدون پیوند (شاهد) و درصدهای مختلف ورمی کمپوست (صفر، 15، 30، 45 و 60 درصد) بود. پارامترهای اندازه گیری شده شامل سطح برگ، شاخص سبزینگی، هدایت روزنه ای، تعداد خوشه و گل، دوره رشد میوه، تعداد میوه، میانگین وزن میوه، عملکرد، کل مواد جامد محلول، اسیدیته قابل تیتراسیون و میزان فسفر و پتاسیم در بخش هوایی گیاه بود. نتایج نشان داد که انجام پیوند، تعداد روز تا گلدهی در گیاهان پیوند شده را در مقایسه با گیاهان شاهد افزایش داد. با افزودن ورمی کمپوست به بسترها تعداد خوشه، گل و میوه گیاهان، اسید قابل تیتراسیون و کل مواد جامد محلول افزایش قابل توجهی نشان داد، اما میانگین وزن و اندازه میوه ها با کاربرد این کود کاهش یافت. افزودن ورمی کمپوست به بسترهای کشت، میزان فسفر و پتاسیم بخش هوایی گیاهان را نیز بهبود بخشید. برهمکنش پایه پیوندی و کاربرد ورمی کمپوست نیز بر عملکرد گیاهان و دوره رشد میوه ها موثر واقع شد. در مجموع کاربرد ورمی کمپوست همراه با پیوند روی پایه های ’یدی‘ و ’کینگ کنگ‘ می تواند منجر به بهبود رشد رویشی و عملکرد در گیاهان گوجه فرنگی گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p1715064 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!