مکان یابی محل دفن پسماندهای شهری با بکارگیری تلفیق روش های منطق فازی و تصمیم گیری چند معیاره مکانی (مطالعه موردی: شهرستان اراک)

چکیده:
سالانه میلیون ها تن پسماند در سراسر دنیا تولید می شود که مدیریت صحیح آنها از مهم ترین دغدغه های جوامع بشری است. مکان یابی محل دفن پسماندهای شهری فرآیندی پیچیده است که نیاز به معیارهای متعدد زیست محیطی و فنی دارد. در این پژوهش، مکان یابی محل دفن پسماندهای شهری شهرستان اراک با روش تصمیم گیری چند معیاره در GIS انجام شده است. نخست پس از تبدیل داده های وکتوری به لایه های رستر و تهیه نقشه های رستری لایه های اطلاعاتی، استانداردسازی لایه ها بر اساس نوع توابع عضویت فازی (صعودی یا نزولی) بین صفر و یک انجام شد. برای تعیین وزن نهایی لایه ها از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده شد. در مرحله بعد روش ترکیب خطی وزن دار برای تلفیق لایه های اطلاعاتی مورد استفاده قرار گرفت. در نهایت 5 طبقه با تناسب های مکانی بسیار پایین، پایین، متوسط، بالا و بسیار بالا برای دفن پسماندهای شهری شهرستان اراک حاصل شد و بالاترین تناسب مکانی در طبقه فازی 69/0 تا 87/0 به دست آمد. بیشترین مساحت برای انتخاب مکان دفن پسماندهای شهری شهرستان اراک مربوط به مناطق با تناسب مکانی بالا با وسعت 44/1212 کیلومتر مربع و کمترین مساحت مربوط به مناطق با تناسب مکانی بسیار پایین با وسعتی حدود 73/270 کیلومتر مربع محاسبه شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
120 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p1716213 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!