بحران در خرد انسانی

چکیده:
کتاب بحران در جامعه شناسی: نیاز به داروین اثر جوزف لوپریاتو (2015 1928) جامعه شناس ایتالیایی و دانشجوی سابقش تیموتی آلن کریپن پس از هفده سال از انتشار متن اصلی (لوپریاتو و کریپن، 1999) با ترجمه حسین حسنی در تابستان 1395 به بازار کتاب عرضه شده است. نویسنده اصلی کتاب با ترجمه مقاله اش با عنوان «ویلفردو پارتو: دیدگاه زیست شناسی اجتماعی، نظام و انقلاب» (لوپریاتو، 1372) برای پژوهشگران ایرانی تاحدی شناخته شده است. کتاب از سه بخش و در مجموع نه فصل تشکیل شده است. بخش اول با عنوان «از نویدهای نخستین تا عمیق ترشدن بحران» به داعیه های تکاملی بنیان گذاران جامعه شناسی و سپس فراموشی آن ها و بالاخره عمیق ترشدن بحران در جامعه شناسی می پردازد. در بخش دوم با عنوان «عناصر نظریه تکامل» به بررسی نظریه انتخاب طبیعی داروین و عناصر علم رفتار تکاملی پرداخته می شود. در بخش سوم نیز با عنوان «انطباق پذیری گزینشی و دلالت های کاربردی آن» وابستگی امر فرهنگی به امر زیستی و به عبارت بهتر بنیادهای زیستی حوزه هایی چون تمایزات جنسیتی، قشربندی اجتماعی، و قومیت مورد بررسی قرار می گیرد. با توجه به مجموع آثار این دو نویسنده، آنان را می توان مدافع گسترش رویکرد نو داروینی، رویکرد نو پارتویی در جامعه شناسی یا هوادار زیست شناسی اجتماعی، جامعه زیست شناسی (ویلسون، 1975)، علم رفتاری تکاملی و علم اجتماعی تکاملی و رفتار اجتماعی حیوانی دانست. این نوشتار به نقد محتوایی اثر یعنی دیدگاه های نویسندگان کتاب می پردازد و بنابراین واجد نقدهای احتمالی درباره ویژگی های شکلی و ترجمه محتوایی کتاب نمی باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
103
لینک کوتاه:
magiran.com/p1717817 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!