اثر سلول های بنیادی اتوگرافت مشتق از چربی در میزان آنژیوژنز فلپ پوستی راندوم در مدل حیوانی موش صحرائی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نکروز فلپ ناشی از جریان خون ناکافی یک عارضه مشترک در عمل های جراحی ترمیمی است. از آنجا که پتانسیل رگ زایی سلول های بنیادی ثابت شده است، هدف از این مطالعه بررسی اثر سلول های بنیادی اتوگرافت مشتق از چربی درمیزان آنژیوژنز فلپ پوستی راندوم در مدل حیوانی موش صحرائی می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه تجربی در سال 1394 در آزمایشگاه حیوانات بیمارستان حضرت فاطمه(س) انجام گرفته است. در این مطالعه 24 موش صحرائی مذکر نژاد اسپراگ داولی (Sprague-Dawley) با وزن حدود 300-350 گرم پس از بیهوشی به دو گروه 12 تایی تقسیم شدند. در گروه مطالعه سلول های بنیادی اتوگرافت از بافت چربی ناحیه اینگوینال تهیه و کشت داده شد و سپس در پایه فلاپ راندوم بصورت زیرجلدی تزریق گردید و در گروه کنترل نرمال سالین تزریق شد. در روزهای 7 و 14 فتوگرافی برای تعیین میزان نکروز فلپ تهیه گردید و سپس در روز چهارده پایه فلپ برای بررسی هیستوپاتولوژی و شمارش تعداد مویرگ ها نمونه برداری شد. در پایان اطلاعات با استفاده از نرم افزار 19 SPSS و آزمون های تی مقایسه میانگین نمونه های زوجی و تی مقایسه میانگین های دو گروه مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج مقایسه بین دو گروه نشان داد میانگین سطح زنده فلپ در روز هفتم در گروه سلول بنیادی 095/1±592/10 و در گروه کنترل 23/2±793/5 و در روز چهاردهم به ترتیب 934/0±760/10 و 107/2±519/5 بود که اختلاف آنها معنادار بوده است (001/0 P
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1720382 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!