تاثیر وضعیت رسپتوری بر درگیری غدد لنفاوی و تاثیر آن در بقاء بیماران مبتلا به سرطان پستان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سرطان پستان، شایعترین سرطان عضوی زنان و دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است. مهمترین عوامل پیش آگهی این نوع سرطان، شامل درگیری غدد لنفاوی، میزان فعالیت گیرنده های استروژن و پروژسترون، اندازه تومور، درجه تومور، نوع هیستولوژیک، فاکتور رشد اپیدرمی هستند. تحقیقات نشان می دهد که این عوامل پیش آگهی و روابط بین آنها شاخص های مهم و تعیین کننده ای جهت ارزیابی اثربخشی تشخیص روش درمانی و میزان تاثیر روش های درمان سرطان پستان است. اما تحقیقات فوق بررسی تاثیر وضعیت رسپتوری را بر میزان درگیری غدد لنفاوی و همچنین تاثیر ارتباط این پیش آگهی ها بر بقای بیماران مبتلا به سرطان پستان را نشان نمی دهد. این تحقیق درصدد است تا ضمن بررسی تاثیر وضعیت رسپتوری بر درگیری غدد لنفاوی، بقای بیماران میتلا به سرطان پستان را بر اساس پیش آگهی های هم زمان وضعیت رسپتوری و میزان در گیری غدد لنفاوی، تحلیل نماید.
مواد و روش ها
در این مطالعه 1822 بیمار با تشخیص سرطان پستان، که طی سال های 1394-1386 پس از عمل جراحی، تحت درمان های کمکی از قبیل هورمون درمانی، شیمی درمانی و رادیوتراپی قرار گرفته بودند، بررسی شدند. گروه های رسپتوری به 8 دسته با ترکیبات مختلف، همینطور تعداد غدد لنفاوی درگیر و میزان آن به 4 دسته (عدم درگیری غدد لنفاوی، بین 3-1 غدد لنفاوی درگیر، بین 9-4 غدد لنفاوی درگیر و بیش از 9 غدد لنفاوی درگیر) تقسیم شدند. وضعیت رسپتوری این بیماران با استفاده از رگرسیون لجستیک بررسی و تحلیل گردید. در این تحقیق از نرم افزار آماری R برای بررسی و تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است.
یافته ها
میانگین (± انحراف معیار) سنی بیماران (47/11) ± 45/50 سال بود. بیش از نیمی از بیماران (933 نفر برابر 20/51%) با درگیری غده لنفاوی مواجه بوده اند. میزان فراوانی هر یک از 8 گروه وضعیت رسپتوری به ترتیب برابر (263 نفر) 43/14%، (222 نفر) 18/12%، (762 نفر) 82/41%، (138 نفر) %57/7، (40 نفر) 19/2%، (70 نفر) 84/3%، (11 نفر) 54/0% و (22 نفر) 20/1% است. گروه 3 از وضعیت رسپتورها (یعنی پیش آگهی های هم زمان استروژن مثبت و پروژسترون مثبت، HER2 منفی) دارای بیشترین فراوانی (762 نفر) 82/41% و گروه 7 (پیش آگهی هم زمان استروژن منفی، پروژسترون مثبت و HER2 مثبت) کمترین درصد فراوانی (11 نفر) 54/0% را در بین سایر گروه ها دارا می باشند. در بررسی اثر رسپتورها بر روی غدد لنفاوی، مقدار P- value برای رسپتورهای استروژن و HER2 به ترتیب 01/0 و 05/0 بدست آمد.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد: 1) میان رسپتورهای استروژن و HER2 با درگیری غدد لنفاوی ارتباط وجود دارد و این رسپتورها بر درگیری غدد لنفاوی تاثیر گذارند. 2) وضعیت رسپتوری، زمانی که پیش آگهی های استروژن مثبت و پروژسترون مثبت و HER2 منفی به صورت هم زمان پدیدار گردند، بهترین وضعیت بقاء را در مقایسه با سایر گروه ها برای بیمار مبتلا به سرطان پستان پدید می آورند.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1720383 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!