آیا چاقی تاثیر برنامه های ورزش درمانی را بر روی شدت درد و ناتوانی افراد مبتلا به کمر درد مزمن غیر اختصاصی تحت تاثیر قرار می دهد؟

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با وجود رشد سریع و شیوع چاقی، تاثیر چاقی بر روی پیامد برنامه های ورزش درمانی در افراد مبتلا به کمر درد مزمن غیراختصاصی هنوز در هاله ای از ابهام است. بنابراین هدف از تحقیق حاضر بررسی این بود موضوع است که آیا چاقی می تواند اثربخشی ورزش درمانی را بر روی میزان درد و ناتوانی افراد مبتلا به کمر درد مزمن غیر اختصاصی تحت تاثیر قرار دهد؟ زن) مبتلا به کمر درد مزمن غیراختصاصی تشکیل می داد که بر اساس 11 مرد و 21 زن و مرد (32
مواد و روش ها
آزمودنی های تحقیق را 52/30±5/85 زن؛ میانگین سنی 4 مرد و 6 ) در دو گروه آزمودنی های چاق ( WHR) و نسبت دور کمر به دور باسن (BMIشاخص توده بدنی( ) طبقه بندی 24/50±1/91 و شاخص توده بدنی51/81±7/10 زن؛ میانگین سنی 7 مرد و 15) و غیر چاق ( 32/45±2/15و شاخص توده بدنی ) جهت ارزیابی ناتوانی ناشی از کمردرد RMQ ) و پرسشنامه ی ناتوانی رولند -موریس( VASشدند. جهت ارزیابی درد از مقیاس بصری درد ( دقیقه اجرا شد. 60 الی 30 هفته، سه جلسه در هفته و به مدت 10 استفاده شد. برنامه ی ورزشی شامل هفت تمرین بود که به مدت تجزیه و تحلیل شد.0/05 و همبستگی پیرسون در سطح معنی داری ANCOVA مستقل، t داده های جمع آوری شده توسط آزمون های آماری ) آزمودنی های t =-2/16،p= 0/04) و ناتوانی(t =-2/88 ،p=0/007
یافته ها
نتایج تحقیق نشان داد که در پیش آزمون بین میانگین شدت درد ( )r=0/43،P=0/02 مبتلا به کمر درد مزمن غیر اختصاصی چاق و غیر چاق تفاوت معنی داری وجود دارد. بین شاخص توده بدنی با شدت درد ( ) در افراد مبتلا به کمر درد مزمن غیراختصاصی نیز ارتباط معنی داری مشاهده شد. بعد از مداخله درمانی میزان r=0/49،P=0/017و ناتوانی ( ) برای آزمودنی های مبتلا به کمر درد مزمن غیر اختصاصی غیرچاق نسبت F =5 /42،P =0/03) و ناتوانی (F =14 /27،P =0/001بهبود درد ( به آزمودنی های چاق به طور معنی داری بیشتر بود.
نتیجه گیری
نتایج تحقیق نشان داد که چاقی تاثیر منفی بر روی اثربخشی برنامه ورزش درمانی افراد مبتلا به کمر درد مزمن غیراختصاصی دارد. بر این اساس به نظر می رسد که رویکردهای درمانی که هر دو وزن بدن و کمردرد را در افراد چاق مبتلا به کمردرد مزمن غیراختصاصی هدف قرار می دهند، تاثیرات اقتصادی قابل توجه تری داشته و حتی ممکن است پیامدهای طولانی مدت بهتری نه تنها برای کمر درد بلکه برای دیگر عوارض همراه با چاقی داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1720904 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!