مقایسه میزان هوش عقلانی، هوش هیجانی و مولفه تنظیم هیجان در افراد مجرم و غیر مجرم زیر 18 سال متقاضی حکم رشد در اداره کل پزشکی قانونی استان فارس در سال 1394

پیام:
چکیده:
زمینه ها و
هدف
حقوق دانان رشد را کیفیتی نفسانی می دانند که دارنده آن می تواند نفع و ضرر را در رشد مدنی و حسن و قبح را در رشد جزایی تشخیص دهد. مطابق ماده 91 قانون جدید مجازات اسلامی، دادگاه می تواند جهت تشخیص رشد و کمال عقل، نظر پزشکی قانونی را استعلام نماید و در خصوص جرائم موجب حد و قصاص افراد بالغ کمتر از 18 سال اگر مرتکب، ماهیت جرم انجام شده یا حرمت آن را درک نکند و یا در رشد و کمال عقل آنان شبهه وجود داشته باشد، حسب مورد با توجه به سن آن ها به مجازات های پیش بینی شده محکوم می شوند. یافتن ملاک هایی مشخص برای ارزیابی کمال رشد عقلانی نوجوانان مجرم جهت تعیین مسئولیت کیفری و غیر مجرم جهت تعیین توانایی اداره امور مالی ضروری به نظر می رسد. بررسی هوش هیجانی، هوش عقلانی و مولفه های هوش هیجانی را می توان به عنوان ملاک هایی در احراز و تشخیص رشد عقلانی به کار گرفت.
روش کار
در یک مطالعه آینده نگر، تمامی افراد زیر 18 سال مراجع ه کننده به سازمان پزشکی قانونی فارس به منظور دریافت حکم رشد از فروردین ماه سال 1394 تا انتهای شهریور ماه 1394، مشتمل بر افراد مجرم و غیر مجرم از نظر میزان هوش عقلانی، هوش هیجانی و مولفه تنظیم هیجان مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. میزان هوش عقلانی، هوش هیجانی و مولفه تنظیم هیجان مراجعین با استفاده از تست های روان شناسی استاندارد اندازه گیری شده و بین دو گروه مجرم و غیر مجرم مقایسه شدند.
یافته ها
تعداد 71 نفر متقاضی حکم رشد زیر 18 سال، شامل 27 پسر و 44 دختر با میانگین سنی 5/1±9/ 15 در طی 6 ماه اول 1394 به اداره پزشکی قانونی فارس مراجعه کردند. از این تعداد، 9 نفر (6/12%) مجرم بوده که همگی پسر بوده و مابقی فاقد هر گونه جرم یا سوء سابق های بودند. میانگین هوش عقلانی در گروه مجرم برابر با 96/7±62/75 و در گروه غیر مجرم 87/13± 09/110 بود که تفاوت معنی داری بین دو گروه از این نظر وجود داشت (P=0.000). میانگین هوش هیجانی در گروه مجرم برابر با 01/14± 87/102 و در گروه غیرمجرم برابر با 35/17± 40/127 بود که به طور معنی داری در گروه مجرم کمتر از گروه غیرمجرم بود (P=0.000). میانگین نمره مولفه تنظیم هیجان در گروه مجرم برابر با 87/9± 50/38 و در گروه غیر مجرم برابر با 13/8± 80/51 بود که در گروه غیر مجرم به طور معنی داری بیشتر از گروه مجرم بود (P=0.006).
نتیجه گیری
مطابق نتایج به دست آمده، میزان هوش عقلانی، هوش هیجانی و مولفه تنظیم هیجان در افراد غیر مجرم بیشتر از افراد مجرم بوده و مجرمین زیر 18 سال بررسی شده مجموعا از هوش عقلانی، هیجانی و مولفه تنظیم هیجان پایین تری نسبت به افراد غیر مجرم متقاضی حکم رشد برخوردار بودند. با نظر به تفاوت معنی دار هوش عقلانی، هوش هیجانی و مولفه تنظیم هیجان در بین دو گروه، به نظر می رسد این سه عامل تاثیر قابل توجهی در مواجهه و مقابله فرد با تنش ها و شرایط سخت روحی- روانی، ضعف در کنترل تکانه های پرخاشگری و نهایتا ارتکاب جرم داشته اند. در مجموع پایین بودن این سه مولفه اگرچه می تواند میزانی برای عدم رشد عقلانی افراد مجرم زیر 18 سال باشد، اما بالا بودن این مولفه ها در افراد غیر مجرم متقاضی حکم رشد نمی تواند الزاما تاییدکننده رشد عقلانی و توانایی اداره امور مالی در این افراد باشد، لذا انجام مطالعات گسترده تر در این زمینه پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1722720 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!