شناسایی منشاء و مناطق تحت تاثیر طوفان های گرد و غبار در جنوب غرب ایران با استفاده از تصاویر مادیس

چکیده:
بسیاری از طوفان ها، با استفاده از تصاویر و داده های اقلیمی و محیطی بررسی می شوند. بیشتر تحلیل ها به روش تولید دمای درخشایی، شاخص ها و تصاویر رنگی کاذب محدود می شود. در موارد زیادی نیز برای منشاء یابی طوفان ها از تفسیر چشمی استفاده می شود. با توجه کارایی متفاوت شاخص ها و روش ها، در این تحقیق، پهنه های گرد و غباری با استفاده از روش طبقه بندی مکانی تهیه و مرز پلی گون های مربوطه به روش تصویر چشمی تدقیق شدند. منشاء های تولید گرد و غبار نیز به روش تفسیر چشمی بر اساس معیارها شناخته شده، به نقشه در آمده اند. برای شناخت طوفان های گرد و غبار سال های 1384 الی 1387، تصاویر رنگی مرکب سنجنده MODIS منطقه تهیه و به نوارهای اولیه تشکیل دهنده آن ها تجزیه شده و با استفاده از روش های مختلف پردازش و تفسیر آن ها مورد پردازش و تفسیر قرار گرفتند. مقایسه پراکنش مکانی مناطقی که قبلا به عنوان منشاء طوفان ها معرفی شده اند و آنچه که بر اساس نتایج این تحقیق به عمل آمده است، نشان از افزایش چشمگیر منشاءها و بحرانی بودن شرایط در منطقه دارد. تهیه نقشه های روزانه مناطق تحت تاثیر گرد و غبار در طول سال و وضعیت سالانه اسقرار طوفان های شدید و بسیار شدید حامل گرد و غبار در دوره بررسی و معرفی مناطق اصلی تولید گرد و غبار ها در بین النحرین و تاثیرگذاری آن ها بر طوفان هایی که به سمت جنوب و جنوب غرب ایران وارد می شوند از دیگر نتایج این تحقیق به شمار می روند. بررسی ها نشان می دهد که نتایج به دست آمده از به کارگیری روش طبقه بندی، با نتایج حاصل از مدل سازی به روش محاسبه اختلاف دمای درخشایی هم خوانی دارد. بنابراین، این روش ساده را می توان در مواقعی که به داده های اصلی دسترسی وجود ندارد، برای تشخیص منشاء، کشند و مناطق تحت تاثیر طوفان های گرد و غبار پیشنهاد نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
318 تا 331
لینک کوتاه:
magiran.com/p1723040 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!