بررسی مولکولی ژنهای حدت stx1، stx2، eaeA و hlyA در باکتری اشریشیا کلی جدا شده از نمونه های کلواکی در کبوتران وحشی و تعیین مقاومت آنتی بیوتیکی آنها

چکیده:
زمینه مطالعه
کبوترها می توانند حامل پاتوژن های انسانی و حیوانی باشند که یکی از مهمترین این پاتوژن ها باکتری اشریشیا کلی است. این باکتری عامل ایجاد بیماری های مختلفی در انسان می باشد.
هدف
هدف این مطالعه بررسی فراوانی حضور باکتری اشریشیا کلی در ناحیه کلواک کبوتران شهر تهران و بررسی حضور ژن های حدت و همچنین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی جدایه ها می باشد.
روش کار
در مجموع 117 نمونه مدفوع از ناحیه کلواک کبوتر اخذ گردید. شناسایی باکتری با کشت بر روی محیط های افتراقی صورت گرفت. سپس برای جدایه ها تست حساسیت آنتی بیوتیکی به روش انتشار در آگار انجام شد. حضور ژن های حدت stx1، stx2، eaeA و hlyA در جدایه ها با روش Multiplex PCR تعیین گردید.
نتایج
تتراسایکلین و سولفامتوکسازول به ترتیب با 5/83% و 6/85 % مقاومت، غیرمؤثرترین آنتی بیوتیک ها بودند و هیچ کدام از جدایه ها به آنتی بیوتیک کوآموکسی کلاو مقاوم نبودند. فراوانی ژن stx1، stx2 و hly به ترتیب 09/3 ، 18/6 و 06/2 گزارش شد. ژن hlyA در هیچ کدام از جدایه ها حضور نداشت.
نتیجه گیری نهایی: تناوب ژن های stx1 و stx2 در حیوانات و پرندگان و ارتباط آن ها با ایجاد بیماری در انسان، در ایران به خوبی مشخص نشده است، بنابر این ارتباط نزدیک انسان با پرندگانی مانند کبوتر و حضور سویه های مولد شیگا توکسین در این پرندگان به ظاهر سالم، نیاز به بررسی دقیق تر و جامعی برای شناسایی سویه های مولد شیگاتوکسین در جهت کنترل و پیشگیری از انتشار مستقیم و غیر مستقیم این عامل مشترک بین انسان و دام می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
219 تا 225
لینک کوتاه:
magiran.com/p1723757 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!