راهبردهای کارآفرینانه: مفهوم پردازی و ارائه تعریف جدید

پیام:
چکیده:
کارآفرینی در علم اقتصاد با تعریف شومپیتر از کسب و کارهای غیر کارآفرینانه متمایز شده است، اما در حوزه راهبردهای کارآفرینانه، ضمن اینکه تعریف جامع و کاملی ارائه نشده، راهبردهای کارآفرینانه غالبا از راهبردهای غیرکارآفرینانه متمایز نمی شوند. در این حوزه تعاریف مبهم، غیر عملیاتی و کلی هستند. پژوهش حاضر از طریق بررسی تعاریف ارائه شده برای راهبرد کارآفرینانه و تحلیل آنها و همچنین بررسی تحقیق به عمل آمده از شناسایی و تحلیل راهبردهای کارآفرینانه در حوزه های مختلف از جمله راهبردهای صنایع غذایی، تعریف جدیدی پیشنهاد داده و مرزهای بین راهبردهای کارآفرینانه و غیرکارآفرینانه را مشخص کرده است. برای این منظور، راهبردهای مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و این راهبرد ها در دو دسته طبقه بندی شدند و در نهایت راهبردهای کارآفرینانه به صورت: آن دسته از اقداماتی که برای ایجاد (خلق) و یا حفظ رانت کارآفرینانه (شومپیتری) طراحی و انجام می پذیرند، تعریف و پیشنهاد شده است. در ادامه علاوه بر مقایسه تعریف ارائه شده با تعاریف قبلی، عواملی که راهبردهای کارآفرینانه را به راهبردهای کسب و کار (غیرکارآفرینانه) تبدیل می کنند مورد بحث قرار گرفته است. نتایج تحقیق حاضر می تواند به توسعه مباحث مربوط به راهبردهای کارآفرینانه کمک کرده و در مباحث مربوط به آموزش کارآفرینی و همچنین کارآفرینی راهبردی مثمر ثمر واقع گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1723988 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!