ایمان یا آزادی؟ در معرفی و نقد کتاب اندیشه و ایمان در آزادی

نویسنده:
چکیده:
مدرنیته که برایند نهضت اصلاح دین، رنسانس و انقلاب صنعتی به شمار می رود، بر دو رکن علم و آزادی استوار شده است. هدف نهضت اصلاح دین آن بود که ایمان مذهبی را با علم و آزادی آشتی دهد. آزادی دین از سوی کسانی مطرح شد که دغدغه ایمان مذهبی مردم را داشتند. به باور آنان، چون هدف دین ایمان واقعی است ، اجبار بر پذیرش دین به نفاق می انجامد و ایمان راستین با اکراه حاصل نمی شود. آزادی دین و اعتقاد از دیرباز، یکی از آرمان های اصلی مصلحان اجتماعی بوده است و گفتمان حقوق بشر ابتدا در زمینه آزادی دین مطرح شد و به تدریج به حقوق و آزادی های اساسی گسترش یافت.
متفکران مسلمان اعتقاد دارند که مباحثات راجع به تعارض ایمان با علم و آزادی به تجربه کلیسایی در غرب محدود می شود و شکوفایی تمدن اسلامی ثمره پاسداشت این دو ارزش انسانی است. تا جایی که به آزادی دین مربوط می شود، قرآن کریم با صراحت اجبار و اکراه را در پذیرش دین منتفی می داند و تاکید دارد که ایمان در رضایت قلبی و اراده آزاد ریشه دارد. بااین حال، در فقه اسلامی مواردی مانند احکام ارتداد وجود دارد که با اصل آزادی دین و اعتقاد سازگاری ندارد. کتاب اندیشه و ایمان در آزادی کوششی برای تبیین ابعاد مختلف این موضوع مهم از منظر فقهی است و این نوشتار کوتاه می خواهد میزان توفیق نویسنده را در معرض داوری خوانندگان قرار دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1725136 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!