بررسی ارتباط فعالیت آنزیم پارااکساناز 1 و چند شکلی های ناحیه پروموتری ژن آنزیم (108-، 126-) در دیابت نوع دو

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پارااکساناز 1 (PON1) گلیکوپروتئینی است که در کبد ساخته شده و به سیستم گردش خون وارد می شود. در میان افراد یک جمعیت فعالیت PON1 به طور وسیعی متفاوت است. بیشتر این اختلافات، توسط پلی مورفیسم های ناحیه کدینگ (ناحیه کدکننده) Q192R و ناحیه تنظیمی (راه انداز) T-108C توجیه می شود. Q192R به طور وسیعی مطالعه شده است. برخی مطالعات (نه همه) نشان داده اند که فعالیت PON1 در دیابت نوع دو کاهش می یابد. ما در این مطالعه به بررسی فعالیت آنزیم PON1 سرم و رابطه آن با پلی مورفیسم های پرموتری C/T -108 و C/G -126 در بیماران دیابتی و افراد غیر دیابتی پرداختیم.
روش بررسی
در مطالعه مقطعی حاضر، فعالیت آنزیم پارااکساناز 1 به روش اسپکتروفتومتری و نوع و فراوانی پلی مورفیسم های 126- و 108- آنزیم، به روش HRM (High resolution melt)- Real time PCR در 96 بیمار دیابت نوع دو و 104 فرد غیردیابتی مورد بررسی قرار گرفته است.
یافته ها
فعالیت آنزیم PON1 در دو گروه، از لحاظ آماری تفاوت مهمی نداشت (0/671=P)؛ همچنین اختلاف مهمی در نوع و فراوانی پلی مورفیسم 108- در دو گروه یافت نشد (0/277=P). لیکن اختلاف مهمی در نوع و فراوانی پلی مورفیسم 126- در بیماران دیابتی و افراد غیر دیابتی وجود داشت (0/000P=).
نتیجه گیری
نتایج نشان دادند که فعالیت PON1 بین افراد دیابتی وغیردیابتی تفاوتی ندارد. از آنجا که توزیع پلی مورفیسم 108- در دو گروه یکسان بود، شاید بتوان آن را، علت یکسان بودن فعالیت آنزیم در دو گروه دانست. لیکن علی رغم یکسان بودن فعالیت آنزیم، توزیع پلی مورفیسم 126- بین افراد دیابتی وغیردیابتی به طور مهمی متفاوت بود، بنابراین شاید بتوان آن را به استعداد ژنتیکی دیابت نوع دو مربوط دانست.
زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1727382 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!