مطالعه ارتباط پلی مورفیسم(rs895819) miR-27a با خطر ابتلا به دیابت نوع دو

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دیابت نوع دو یک بیماری اندوکرین و یکی از شایع ترین بیماری های متابولیک می باشد. مجموعه ای از عوامل محیطی و زمینه ی ژنتیکی در ابتلا و بروز بیماری دخیل می باشند. ازلحاظ ژنتیکی پلی مورفیسم ژن های زیادی در ارتباط با این بیماری شناخته شده است؛ اما تا کنون مطالعات اندکی بر روی چند شکلی های MiRNA ها و همراهی آن ها با بیماری دیابت نوع دو انجام شده است. از بین آن ها miR-27a در مستعد شدن افراد به دیابت نوع دو دخیل هستند و موتاسیون ها می توانند باعث تغییر عملکرد miR-27a شوند و زمینه را برای ایجاد بیماری دیابت فراهم کنند. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط چندشکلی(rs895819) miR-27a با خطر ابتلا به دیابت نوع دو می باشد.
روش بررسی
در مطالعه مورد- شاهدی 100 نفر بیمار دیابتی نوع دو و 100 نفر فرد سالم به طور تصادفی از جمعیت مورد مطالعه انتخاب شدند. پلی مورفیسم (rs895819) miR-27a با استفاده از روش PCR-RFLP مورد بررسی قرار گرفت. جهت تعیین وجود تعادل یا عدم تعادل در 2 گروه مورد مطالعه و وجود ارتباط بین پلی مورفیسم و وقوع بیماری دیابت نوع دو از آزمون مربع کای و نرم افزار SNPSTAT استفاده شد.
یافته ها
تفاوت معنی داری در توزیع ژنوتیپی (rs895819) miR-27a در بیماران دیابتی نوع دو در مقایسه با افراد سالم با مقدار P برابر با 0/038 و نسبت شانس 2/63 مشاهده شد (6/05-1/07 CI: 95%).
نتیجه گیری
نتایج تحقیق حاضر بیانگر شواهدی مبنی بر ارتباط واریانت ژنتیکی miR-27a و بروز ابتلا به دیابت نوع دو می باشد. مطالعات بیشتر برای ارزیابی اهمیت واریانت ژنتیکی مطالعه شده در جمعیت های متفاوت مورد نیاز می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p1727383 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!