بررسی اثرات نانو ذرات Fe2NiO4 و Fe4NiO4Zn بر بافت های کبد، کلیه و طحال رت های نر نژاد Wistar

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نانو ذرات در طیف وسیعی از محصولات مصرفی (لوازم آرایش، بهداشتی، صنعتی و...) مورد استفاده قرار می گیرند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر دو نانوذره Fe2NiO4 و Fe4NiO4Zn بر بافت های کبد، کلیه و طحال بود.
روش بررسی
این مطالعه به صورت تجربی بر روی 40 موش صحرایی نر نژاد Wistar انجام شد. محدوده وزنی حیوانات بین 200 تا 250 گرم بود و به 5 گروه شامل گروه های زیر تقسیم گردیدند. گروه اول: گروه کنترل که به میزان 0/5 میلی لیتر سرم فیزیولوژی دریافت کردند. به گروه دوم تا پنجم به ترتیب: 0/5 میلی لیتر از نانو ذرات Fe2NiO4 و Fe4NiO4Zn با غلظتppm 100و 200 تزریق شد. تزریقات به مدت 7 روز متوالی به صورت درون صفاقی انجام شد.
یافته ها
نتایج رنگ آمیزی هماتوکسیلین ائوزین نشان داد که نانوذره Fe4NiO4Zn (200 نانومتر) بر بافت کبد تاثیر داشته و باعث آسیب این بافت شد. همچنین، دوز بالاتر (200 نانومتر)، به بافت طحال نیز آسیب رسانده است. نانوذرهFe2NiO4 (200 نانومتر) به بافت کلیه صدمه زده است؛ اما دوز (100 نانومتر) بر بافت های کبد، کلیه و طحال تاثیری نداشته است. نتایج رنگ آمیزی آهن نیز نشان داد که در طحال همه گروه ها آهن رسوب کرده است؛ اما این رسوب، در طحال گروه تیمار Fe4NiO4Zn (100 نانومتر و 200 نانومتر) نسبت به گروه کنترل، بیشتر بوده است (گروه هایی که حاوی نانوذره روی بودند).
نتیجه گیری
هردو نانوذره Fe2NiO4 و Fe4NiO4Zn به بافت های کلیه، کبد و طحال آسیب می رسانند؛ اما در هردو نانوذره آسیب دوز بالا بیشتر بوده است. همچنین نتایج رنگ آمیزی آهن نشان داد که نانوذره Fe4NiO4Zn آسیب بیشتری را به طحال وارد می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1727387 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!