اثربخشی پذیرش بیماری مولتیپل اسکلروزیس پس از تشخیص و مدیریت کنترل استرس برکاهش علائم بیماری و پیشگیری ازعود مجدد

چکیده:
پیش
زمینه
بیماری های مزمن از جمله بیماری مولتیپل اسکلروزیس، علاوه بر مشکلات جسمی منجر به اختلالات روحی-روانی متعددی نیز در بیماران می شوند. بسیاری از مبتلایان پس از تشخیص بیماری ام اس، مدتی را در حالت عدم اطمینان سپری و علائمی را تجربه می کنند که اغلب این نشانه ها برای اطرافیان آن ها غیرقابل مشاهده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی پذیرش بیماری پس از تشخیص و مدیریت کنترل استرس بر کاهش علائم همراه با بیماری ام اس و پیشگیری از عود مجدد آن می باشد.
روش ها
پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی بود و با استفاده از طرح پیش آزمون-پس آزمون با یک گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری تحقیق کلیه مبتلایان به ام اس شهر مشهد بود. 24 نفر از مبتلایان براساس معیارهای ورود-خروج (قابلیت پیگیری وضعیت بیماران و تماس با خانواده آن ها به مدت 6 ماه، شکایت های عمده از علائم بارز، بررسی نوع داروهای مصرفی، نداشتن مشکلات روانپزشکی جانبی، مدت ابتلا به بیماری (حداقل شش ماه) و پیشرونده نبودن بیماری) به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دوگروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. با توجه به اهداف پژوهش، برای همه بیماران مصاحبه بالینی، تست سنجش توانایی حرکتی، گفتاری و بینایی انجام شد. داده های پژوهش با استفاده از فرم ارزیابی عملکرد پذیرش بیماری پس از تشخیص، پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن و همکاران، فرم ارزیابی علائم همراه با بیماری اماس محقق، فرم ارزیابی عملکرد ماهیانه مصرف دارویی و فرم ارزیابی عملکرد ماهیانه پیشگیری از عود مجدد بیماری جمع آوری شد. به منظور تحلیل داده ها از شاخص آمار توصیفی ( میانگین و وارایانس)، آزمون کالموگروف اسمیرونوف (K-S) و آزمون لون (Leven) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 17 انجام شد. در این پژوهش سطح آماری معنی داری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
از میان مبتلایان به بیماری ام اس در شهر مشهد، 24 نفر (79 % زن و 21 % مرد) به عنوان نمونه آماری مورد مطالعه قرار گرفتند. فرضیه اصلی تحقیق (پذیرش بیماری پس از تشخیص و مدیریت کنترل استرس برکاهش علائم همراه با بیماری ام اس و پیشگیری ازعود مجدد موثر است) بر اساسنتایج آزمون لون با رعایت همگنی واریانس (F=0.669 ، P=0.284) با اثر معنادار عامل (P... .
نتیجه گیری
فرهنگسازی بیشتر در خصوص بیماری اماس و روند درمانی آن میتواند با برطرف کردن سوگیری های موجود در زمینه ابتلا و مسائل مربوط به بیماری از عکسالعمل شدید بیماران، خانواده مبتلایان و جامعه در برابر بیماری و این بیماران و ترس از ابتلا به این بیماری کم کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1727611 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!