ارزیابی آلودگی چاه های آب شرب شهر قم به نیترات طی سال های 1385-1392

چکیده:
آب‏های زیرزمینی یگانه منبع تامین آب برای میلیون‏‏ها‏ نفر در جهان است و آلوده شدن آنها تاثیرات عمده‏ای بر سلامت انسان‏‏ها‏، فعالیت صنایع، کشاورزی و محیط زیست دارد. آب شرب شهر قم از طرح‏‏ها‏ی انتقال آب از حوضه های مجاور و چاه های شرب حفر شده در محدوده شهر تامین‏ می‏شود. کمبود منابع تامین آب و‏‏ ‏نیاز آبی شدید در شهر باعث شده چاه های شرب داخل شهر نقش مهمی که در گذشته در تامین آب شرب شهر داشته اند، کماکان حفظ کنند. نیترات به عنوان آلاینده ای گسترده و متداول آب زیرزمینی از فعالیت‏‏ها‏ی انسانی و شهری منشاء‏ می‏گیرد. آلودگی ‏‏آب‏های زیرزمینی ممکن است برای سال‏‏‏ها‏‏،‏‏ غیر قابل تشخیص باشد. احیای آبخوان‏های آلوده مشکل‏‏،‏‏ پر هزینه‏‏،‏‏ و در برخی اوقات غیر ممکن است. به منظور ارزیابی غلظت نیترات چاه های آب شرب شهر قم از نتایج آنالیز 600‏‏ ‏نمونه آب‏ که توسط شرکت آب و فاضلاب قم در طی سال‏‏ها‏ی 1385 تا 1392 برداشت شده،‏ ‏استفاده شد. در این آنالیزها 136 نمونه آلوده وجود داشت. همچنین به منظور اطمینان از نتایج آزمایش‏‏ها‏ی شرکت آب و فاضلاب و تعیین محل ‏‏ها‏له آلودگی در آذر ماه 1392 از 27 حلقه چاه عمیق در محدوده شهر نمونه برداری و آلاینده‏‏ نیترات در آزمایشگاه معتمد اندازه گیری شد. در این نمونه برداری میانگین غلظت نیترات نمونه ها 74‏ ‏میلی گرم در لیتر و انحراف از معیار آنها 37 میلی گرم در لیتر به دست آمد و آلودگی به نیترات در‏ 19 نمونه (‏70 درصد ‏نمونه ها)‏ مشاهده شد. نتایج نشان داد که آبخوان قم در محدوده شهر قم به صورت گسترده به نیترات آلوده‏ می‏باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1729928 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!