ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس بخشودگی هارتلند در سال

چکیده:
مقدمه
سالمندان به سبب تجربه رنجش های متعدد، نیاز بیشتر و چیزهای بیشتری برای بخشودن در ارتباط با خود، دیگران و شرایط دارند، پاسخ حرفه ایی به این نیاز در گرو ارزیابی و سنجش عینی آن است. تهیه نسخه فارسی مقیاس بخشودگی هارتلند و بررسی ویژگی های روانسنجی آن روی نمونه از سالمندان ایرانی هدف پژوهش حاضر بود.
روش کار
این پژوهش یک مطالعه توصیفی - پیمایشی است، نمونه پژوهش تعداد 324 نفر سالمند (زن و مرد) 60 سال و بالاتر ساکن شهر تهران بودند که با روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش مقیاس های بخشودگی هارتلند (HFS)، رضایت از زندگی (SWLS)، نشخوار خشم (ARS) و افسردگی سالمندان (GDS) بودند. برای بررسی روایی مقیاس از روش های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، روایی همگرا - واگرا استفاده شد و بررسی پایایی با دو روش همسانی درونی و ثبات نتایج با فاصله زمانی دو هفته صورت گرفت.
یافته ها
تحلیل عاملی اکتشافی روی نسخه فارسی مقیاس به روش تحلیل مولفه های اصلی و چرخش واریماکس به استخراج چهار عامل منجر شد؛ ولی عامل چهارم به دلیل این که گویه های آن روی بیش از یک عامل بار شده بودند نادیده گرفته شد. شاخص های برازش تحلیل عاملی تاییدی وجود عوامل سه گانه نسخه اصلی مقیاس را تایید کرد. ضرایب همبستگی قابل قبول بین نسخه فارسی مقیاس با ابزارهای موازی معتبر دیگر از روایی همگرا و واگرای مقیاس را نشان داد. ضرایب پایایی به روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی در حد رضایت بخش به دست آمد.
نتیجه گیری
نسخه فارسی مقیاس بخشودگی هارتلند (PVHFS) ابزار خودسنجی روا و پایایی برای ارزیابی بخشش در سالمندان ایرانی است و می توان از آن در فعالیت ها و پژوهش های آتی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1730476 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!