بررسی فراوانی مصرف مواد با اختلالات روان پزشکی در بیماران بستری در بخش اعصاب و روان بیمارستان شهید بهشتی زنجان

چکیده:
زمینه و هدف
سوء مصرف مواد و اختلالات وابسته به آن شیوع بالایی در میان بیماران روانپزشکی دارد. این مطالعه به منظور بررسی فراوانی مصرف مواد در بیماران با اختلالات روانپزشکی بخش روان بیمارستان شهید بهشتی انجام شد تا از این طریق بتوان تدابیر درمانی مناسب تری اتخاذ نموده و از تحمیل هزینه های درمانی اضافی و بی نتیجه به بیمار، خانواده و جامعه جلوگیری کرد.
روش بررسی
پژوهش حاضر از نوع توصیفی - مقطعی بود. جامعه ی مورد نظر 270 نفر از بیماران روانپزشکی بستری شده در بخش روان بیمارستان شهید بهشتی بودند که به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. بیماران پرسشنامه های دموگرافیک را تکمیل نموده و با استفاده از راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی- ویرایش چهارم (DSM-IV) شناسایی شدند. اطلاعات با استفاده از آزمون (t-test) و آزمون خی دو ) x2 ( مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
در این مطالعه 270 بیمارکه شامل 137 نفر مرد و 133 نفر زن بودند مورد بررسی قرار گرفتند که 72 نفر (7/26 درصد) مصرف مواد داشتند.60 نفر (8/43 درصد) از بیماران مرد و 12 نفر (9 درصد) از بیماران زن مصرف مواد داشتند و مصرف مواد در بین بیماران سایکوتیک (3/41 درصد) شایع تر از بقیه موارد بود. ارتباط معنی دار آماری میان مصرف مواد و جنس، شغل، محل سکونت، سابقه ی مصرف سیگار، زمان شروع مصرف مواد و همچنین نوع بیماری وجود داشت ولی این رابطه میان مصرف مواد و وضعیت تاهل، سن، تحصیلات و سابقه ی بستری دیده نشد.
نتیجه گیری
در این مطالعه فراوانی بالایی از مصرف مواد در بین بیماران با اختلالات روانپزشکی دیده شد و به نظر می رسد غربالگری مصرف مواد در میان بیماران روانپزشکی بخصوص بیماران با اختلالات خلقی و سایکوتیک و همچنین بررسی اختلالات روانپزشکی افراد با سوء مصرف مواد از لحاظ ابتلا به بیماری های روانپزشکی به دلیل عوارض و عواقب فردی، اقتصادی و اجتماعی و دگرگون ساختن درمان امری لازم و ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
139 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p1733341 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!