اثر تنش شوری بر رشد، عملکرد و برخی ویژگی های فیزیولوژیک ارقام سورگوم علوفه ای

پیام:
چکیده:
ببه منظور بررسی اثر تنش شوری بر رشد، عملکرد و برخی ویژگی های فیزیولوژیک ارقام سورگوم علوفه ای، آزمایشی به صورت اسپلیت پلات در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار در سال 1393 در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه شیراز انجام شد. تیمارهای آزمایش شامل سه سطح شوری آب آبیاری ((4/0) شاهد، 7 و 14 دسی زیمنس بر متر) به عنوان فاکتور اصلی و سه رقم سورگوم علوفه ای (پگاه، اسپیدفید سفید و قرمز) به عنوان فاکتورفرعی در نظر گرفته شدند. تنش شوری باعث کاهش معنی دار ویژگی های ارتفاع بوته و سطح برگ شد. بیشترین وزن خشک علوفه در تمام سطوح شوری متعلق به رقم پگاه بود. نتایج نشان داد که با افزایش شوری در دو رقم پگاه و اسپیدفید قرمز فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانت از روند افزایشی معنی داری برخوردار بود، به طوری که در رقم پگاه با افزایش شوری به 14 دسی زیمنس بر متر در مقایسه با شاهد، آنزیم های سوپراکسیددیسموتاز، پراکسیداز و کاتالاز به ترتیب به میزان1/2 ، 5/4 و 8/2 برابر افزایش نشان داد. با افزایش شوری تا سطح 14 دسی زیمنس بر متر در مقایسه با شاهد، نسبت سدیم به پتاسیم در اندام هوایی ارقام اسپیدفید سفید، قرمز و پگاه به ترتیب به میزان 7/10، 8/6 و 7/1 برابر افزایش یافت و در ریشه ارقام مذکور به ترتیب به میزان 6/9، 1/8 و 7/4 برابر افزایش نشان داد. با توجه به نتایج به نظر می رسد یکی از مکانیزم های تحمل به شوری در رقم پگاه، جذب و انتقال کمتر سدیم به اندام هوایی در مقایسه با دو رقم دیگر باشد که در نتیجه این شاخص می تواند، به عنوان یکی از معیارهای مهم در ارزیابی تحمل به شوری در گیاه سورگوم مطرح شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1733777 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!