تاثیر کاربرد منابع مختلف کلسیمی بر فعالیت آنتی اکسیدانی، آنزیمی و خصوصیات کیفی سیب (Malus domestica)

پیام:
چکیده:
به منظور بررسی تاثیر نمک های مختلف کلسیمی در بهبود فعالیت آنزیمی و خصوصیات کیفی سیب قرمز، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی اجرا گردید. درختان سیب با نمک های CaCl2، CaO،Ca-EDTA و Ca(NO3)2 با غلظت 7/0 درصد در 5 فاصله زمانی 20 روزه از اواخر خرداد (فندقی شدن میوه ها) تا اوایل مهر ماه محلول پاشی شدند. میوه ها پس از برداشت به مدت 150 روز در سردخانه در شرایط استاندارد نگهداری گردیدند. نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آسکوربیک اسید، مواد جامد محلول، سفتی میوه، اسیدیته کل، فعالیت آنزیم کاتالاز و میزان فعالیت آنتی اکسیدانی کل در زمان برداشت، 50، 100 و 150 روز پس از برداشت اندازه گیری شدند. نتایج نشان داد که اثر محلول پاشی بر میزان فعالیت آنزیم کاتالاز، آنتی اکسیدان کل، pH، مواد جامد محلول، اسیدیته کل، کلسیم، سفتی و آسکوربیک اسید معنی دار بود. به طوری که در پایان دوره انبارمانی، مقدار کلسیم در تیمارهای محلول پاشی شده با کلات کلسیم، کلرید کلسیم، نیترات کلسیم و اکسید کلسیم در مقایسه با شاهد به ترتیب 5/77، 5/27، 3/22 و 1/10 درصد افزایش نشان داد. فعالیت آنزیم کاتالاز در تیمار محلول پاشی شده با کلات کلسیم در پایان دوره انبارمانی نسبت به شاهد 8/91 درصد افزایش یافت. بالاترین مقدار آسکوربیک اسید نیز در پایان دوره انبارمانی 150 روزه، در تیمار محلول پاشی شده با کلات کلسیم، (mg 100 g Fw-1) 04/6 بود. به طورکلی چنین استنباط می شود که محلول پاشی با Ca-EDTA در مقایسه با سایر نمک های کلسیمی می تواند در بهبود و حفظ بسیاری از خواص کیفی میوه و افزایش فعالیت آنزیمی و آنتی اکسیدانی، در طول دوره انبارمانی تاثیر معنی داری داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p1733781 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!