بررسی برخی از عامل های اکوفیزیولوژیکی برای مدیریت پایدار علف هرز گلایول وحشی (Gladiolus segetum)

چکیده:
سابقه و هدف
امروزه در رابطه با بهبود راهبرد (استراتژی) مدیریت تلفیقی وکنترل علف های هرز، توجه به زیست شناسی (بیولوژی) و بوم شناسی (اکولوژی) علف های هرز اهمیت زیادی دارد و باید در جامعه تحقیقاتی علم علف های هرز، به عنوان یک فعالیت علمی و کاربردی پذیرفته شود. شناسایی دقیق زیست شناسی علف های هرز موجب اجرای درست و بهینه برنامه های مدیریتی می شود. موفقیت برنامه های مدیریت علف های هرز که بر پایه بوم شناختی و زیست شناختی علف های هرز طراحی شده اند، مستلزم شناخت درست از عامل های محیطی همانند دما و رطوبت، و تاثیر آن ها بر ویژگی های گیاهان است. در مبحث علف های هرز، مدیریت غیر شیمیایی با روش های فیزیکی به عنوان یکی از بهترین روش ها قابل استفاده است. هدف از این پژوهش بررسی زیست شناختی و تاثیر برخی از عامل های اکوفیزیولوژیکی بر علف هرز گلایول وحشی برای رسیدن به راهکارهایی برای مدیریت پایدار آن می باشد.
مواد و روش ها
این آزمایش در سال 1394 و در آزمایشگاه های دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی انجام گرفت. تیمارها شامل: 1- بررسی تاثیر دماهای مختلف (40 و 35، 30، 25، 20، 15، 10، 5) بر سبز شدن کورم های گلایول وحشی در قالب طرح کاملا« تصادفی با چهار تکرار. 2- بررسی تاثیر دماهای مختلف و طول دوره ی خشک شدن، بر توانایی سبز شدن کورم های گلایول وحشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا» تصادفی با چهار تکرار. عامل اول، مدت زمان نگهداری کورم ها در آون در چهار سطح (4 و 3، 2، 1 هفته) و عامل دوم نیز دمای آون در پنج سطح (40 و 35، 30، 25، 20 درجه سلسیوس). 3- بررسی تاثیر دماهای مختلف و طول دوره ی انجماد، بر توانایی سبز شدن کورم های گلایول وحشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا« تصادفی با چهار تکرار. عامل اول طول مدت نگهداری در اتاقک رشد ( انکوباتور 4 و 3، 2، 1 هفته) و عامل دوم دمای انجماد در اتاقک رشد با 6 سطح (25- و 20- ، 15- ، 10- ، 5- ، 0 درجه سلسیوس) بودند.
نتایج و بحث: نتایج نشان داد در بین تیمارهای مختلف دمایی، کورم ها در محدوده دمایی 30- 15 درجه سلسیوس سبز شدند. بیشترین درصد سبز شدن در دمای 20 درجه سلسیوس به میزان 5/87 درصد به دست آمد و با افزایش دما از 30 درجه سلسیوس، سبز شدن کورم ها کاهش یافت به طوری که با کاهش 25/36 درصد آب سبز شدن کورم ها به صفر رسید. قابلیت سبز شدن کورم ها تحت تاثیر دما و طول دوره مختلف نگهداری در آون قرار گرفت. به طوری که تیمار دمایی 20 و 25 درجه سلسیوس با کمترین مدت زمان نگهداری یک و دو هفته کورم ها در آون، با 100 درصد سبز شدن، بیشترین قابلیت زنده مانی را نشان دادند. نتایج نشاد داد با افزایش طول دوره انجماد و کاهش دما، قابلیت زنده مانی کورم های گلایول وحشی کاهش یافت. به طوری که در دماهای 15- ، 20- و 25- درجه سلسیوس قابلیت سبز شدن کورم ها به صفر رسید. بیشترین درصد سبز شدن در دمای صفر درجه سلسیوس در مدت انجماد یک هفته مشاهده شد.
نتیجه گیری
در این آزمایش دمای20 درجه سلسیوس، به عنوان دمای بهینه برای سبز شدن کورم ها به دست آمد. به طور کلی می توان با قرار دادن کورم ها در دمای30 درجه سلسیوس و بالاتر و همچنین دمای 10- درجه سلسیوس و پایین تر، قابلیت سبز شدن آن ها را به صفر رساند و بدون اعمال تیمار شیمیایی و تنها با استفاده از شرایط محیطی در منطقه سرد و گرم تراکم این گیاه را کاهش داد و به مدیریت پایدار در این زمینه دست یافت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
172
لینک کوتاه:
magiran.com/p1733949 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!