بررسی میزان سواد رسانه ای و اطلاعاتی دانشجویان دانشکده های پیراپزشکی، پرستاری، مامایی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

چکیده:
مقدمه
به منظور پویایی نظام آموزش عالی و ایجاد یک فضای پژوهشی در محافل علمی مطالعه ای با هدف بررسی میزان سواد رسانه‏ای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشکده‏ های پرستاری، مامایی و پیراپزشکی بندرعباس انجام گرفت.
روش ها
این مطالعه پیمایشی تحلیلی و از نوع کاربردی بر روی 306 نفر از دانشجویان دانشکده‏ های پرستاری، مامایی و پیراپزشکی بندرعباس انجام شد. روش نمونه‏ گیری تصادفی طبقه ای بوده است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‏ ی محقق ساخته شامل 42 سوال با سه مولفه‏ ی دسترسی، ارزشیابی و استفاده بود که روایی توسط متخصصان علم اطلاعات و دانش‏ شناسی مورد تایید قرار گرفت و پایایی این پرسشنامه توسط آلفا کرونباخ 89 درصد به دست آمد. جهت تحلیل داده ها از نسخه 19 نرم افزار SPSS و از آمار توصیفی و آزمون‏هایT-TEST ،ANOVA ،Tukey استفاده شد.
یافته ها
میانگین سواد رسانه‏ای و اطلاعاتی 04/1±29/3 بالاتر از حد متوسط بود. کمترین میانگین مربوط به دشواری جستجو و دسترسی به منابع مورد نظر از طریق وب‏سایت‏ها در مولفه‏ ی دسترسی و بیشترین میانگین مربوط به کسب نمره خوب، گذراندن دوره یا ارتقاء مرتبه علمی در مولفه استفاده بوده است. در بین مولفه‏ ها، مولفه‏ ی دسترسی، کمترین میانگین و مولفه‏ ی استفاده، بیشترین میانگین را داشت. در این مطالعه ارتباط آماری معناداری بین درآمد و زیرگروه استفاده وجود داشت (05/0>P-value).
بحث و نتیجه گیری
در این پژوهش، سطح سواد رسانه‏ای و اطلاعاتی دانشجویان بالاتر از حد متوسط و نسبتا مطلوب بود و دانشجویان توجه مطلوبی به کسب نمره ‏ی خوب و ارتقای مرتبه علمی، تلاش برای ایجاد خلاقیت و ابتکار بیشتر در پژوهش و یادگیری مطالب جدید داشتند. لذا لازم است به عوامل موثر در افزایش سواد رسانه‏ای و اطلاعاتی توجه بیشتری شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1734308 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!