ارائه روشی مبتنی بر پوشش سراسری و تخمین اتفاق آرا برای بهبود کارایی در شبکه حسگر بی سیم

چکیده:
شبکه های حسگر بی سیم (WSNها) از تعداد زیادی سنسور تشکیل شده است که دارای قابلیت هایی مانند حسگری، محاسبات، و برقراری ارتباط می باشند. توان باتری یک منبع مهم شبکه حسگر بی سیم می باشد. بنابراین عملکرد موثر شبکه حسگر بی سیم بستگی به استفاده بهینه از منبع باتری دارد. شبکه های حسگر بی سیم به طور معمول دارای محدودیت مصرف انرژی هستند. طراحی پروتکل مسیریابی مناسب به طور قابل توجهی می تواند مصرف انرژی در شبکه های حسگر بی سیم را کاهش دهد. در این مقاله یک راه کار جدید پیشنهاد شده که در آن گره به صورت خاص و در نواحی مختلف قرار گرفته تا پوشش در محیط برقرار شود و برای کاهش مصرف انرژی در گره ها، تنها یک گره در هر ناحیه در یک بازه زمانی فعال و سایر گره های ناحیه به حالت خواب خواهند رفت. برای برقراری چرخه وظایف و عدم تحمیل بار زیاد بر یک گره، گره فعال که وظیفه حس کردن و حفظ پوشش در ناحیه را برعهده دارد، در بازه زمانی بعدی ممکن است گره دیگر به عنوان گره فعال انتخاب شود. در شرایطی که بخشی از شبکه از گره تهی و اطلاعات آن در دسترس نباشد، با استفاده از تخمین اتفاق آرا توسط گره های سایر نواحی مجاور می توان سعی در تخمین مقدار آن ناحیه داشت. در واقع انتظار می رود که در روش پیشنهادی، با استفاده از ناحیه بندی محیط، تخمین اتفاق آرا و چرخه وظایف پوشش سراسری در شبکه بی سیم، کارایی بهبود یابد.نتایج حاصل نشان داده که روش پیشنهادی دارای کارایی مناسبی نسبت به سایر روش های مورد مقایسه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
877 تا 891
لینک کوتاه:
magiran.com/p1734398 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!