پالینواستراتیگرافی و پالئواکولوژی نهشته های ژوراسیک میانی در جنوب شرقی مراغه، براساس پالینومورف های خشکی

چکیده:
سازند دلیچای در برش چینه شناسی گویداغ جنوب شرقی مراغه (البرز غربی) مطالعه شد. این سازند، تشکیل شده از 198 متر آهک، آهک شیلی، شیل آهکی، شیل و مارن است. این برش چینه شناسی حاوی مجموعه پالینومورف های متنوعی شامل پالینومورف های خشکی (اسپورها، پولن ها) و پالینومورف های دریایی (سیست داینوفلاژله ها، اکریتارک ها، اسکلوکودونت ها) با حفظ شدگی متوسط است. در این مجموعه، 16 گونه اسپور (متعلق به 14 جنس) و 19 گونه پولن (متعلق به 11 جنس) شناسایی شد. براساس حضور و فراوانی گونه Klukisporites variegatus،زون رسمی Klukisporites Zone و زیرزون رسمی Klukisporites variegatus Subzone به سن ژوراسیک میانی (باژوسین پسین - کالووین) برای رسوبات مطالعه شده شناسایی شد. مقایسه میوسپور های حاضر با پالینومورف های معرفی شده در نهشته های تقریبا هم زمان در ایران (البرز شرقی و مرکزی، ایران مرکزی، کپه داغ) و سایر نقاط جهان (استرالیا، افغانستان، مصر، چین، هند و...) از تشابه نسبی پوشش گیاهی و درنتیجه آب وهوای مشابه در ژوراسیک میانی (دوگر) در این مناطق حکایت می کند. باتوجه به قرابت میوسپور های موجود به گیاهان والد آنها، به ترتیب فراوانی، مخروطیان، پتریدواسپرموفیتا، سرخس های حقیقی، ژینکوفیتا، لیکوفیتا و سیکادوفیتا پوشش گیاهی اطراف سازند دلیچای در برش مذکور را تشکیل می داده اند. با در نظر گرفتن شرایط محیط زندگی نمونه های امروزی گیاهان والد میوسپور ها می توان نتیجه گرفت نهشته های سازند مذکور در شرایط آب وهوای معتدل تا گرم و مرطوب تشکیل شده اند. وجود داینوفلاژله های شاخص آب های گرم مانند Gonyaulacysta jurassica، Ctenidodinium continuumو Nannoceratopsis pellucidaبا حضور فراوان اسپور های قارچ و آلگ نیز حاکمیت این نوع آب وهوا در زمان تشکیل رسوبات مطالعه شده را تایید می کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1734650 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!