بررسی سنگ های ماگمایی و اثرات زیست محیطی زون های دگرسانی منطقه یوزباشی چای (غرب قزوین)

چکیده:
منطقه مورد بررسی یوزباشی چای در شمال غرب قزوین به لحاظ واحدهای چینه شناسی اساسا متعلق به سنوزوئیک است. شواهد صحرایی، بررسی های پترولوژیکی و داده های ژئوشیمیایی سنگ های ماگمایی و زون های دگرسانی منطقه یوزباشی چای حاکی از آنند که سنگهای منطقه متشکل از بازالت،آندزیت بازالتی ،آندزیت ،تراکی آندزیت ،تراکیت ،ریوداسیت ، داسیت ، توف و دایک می باشند. پلات نتایج آنالیز عناصر اصلی و کمیاب در دیاگرام های متمایز کننده مختلف حاکی از آن است که این سنگها در اثر ماگماتیسم مرتبط با فرورانش و در حاشیه قاره تشکیل گردیده اند. طبق رده بندی واحدهای مختلف دگرسانی، محدوده وسیعی از منطقه متحمل دگرسانی از نوع آرژیلیک حدواسط تا پیشرفته گردیده است. در آب منطقه به دلیل اثرات زون های دگرسانی، کلسیم و سولفات دارای نابهنجاری بسیار بالایی است. همچنین نتایج آنالیز نمونه های آب منطقه دال بر سختی ، بیشتر از حد مجاز می باشند.حضور کانی سولفات پتاسیم آلومینیم آبدار (آلونیت یا زاج ) به عنوان منبع بالقوه ای برای تولید آب های اسیدی می باشد. براساس استاندارد آب آشامیدنی ایران در مناطق دگرسانی خصوصا در محدوده معادن قازان داغی آب از نظر مقدار کل مواد جامد محلول(TDS) بالاتر از حد مجاز می باشد و حتی آب آقچه کند که جزء مناطق دگرسان شده می باشد در زمره آب های مسمومیت زا قرار میگیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1734664 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!