ویژگی های کانی شناختی و ژئوشیمیایی توده گرانیتوئیدی کوه سورمه، شمال باختر نهبندان؛ خاور بلوک لوت

چکیده:
توده گرانیتوئیدی کوه سورمه در جنوب خاوری استان خراسان جنوبی و 50 کیلومتری شمال باختری شهرستان نهبندان قرار دارد. از لحاظ تقسیمات زمین شناسی ایران این توده در محل اتصال بخش خاوری پهنه لوت و زون زمین درز سیستان واقع شده است. این توده از تعدادی توده کوچک به صورت استوک مانند و منقطع با روند عمومی شمال باختری- جنوب خاوری در داخل مجموعه های فلیشی منتسب به سازند شمشک؟ برونزد دارد. پیکره اصلی آن ترکیب دیوریتی و گرانودیوریتی دارد. پلاژیوکلاز، کوارتز، آلکالی فلدسپار، هورنبلند و بیوتیت مهم ترین کانی های سازنده ی توده ها می باشند. گرانیتوئید کوه سورمه آهکی- قلیایی، متاآلومینوس تا پرآلومینوس و دارای خاستگاه آذرین (I) است. این گرانیتوئید از عناصری نظیر Yb، Y، P، Ti، Nb تهی شدگی نشان می دهد که این بی هنجاری ها نشان می دهد که شاید ماگماهای سازنده آن ها به مناطق فرورانش تعلق داشته و تحت تاثیر آلودگی پوسته ای قرار گرفته اند. این توده ها دارای غنی شدگی از عناصر نادر خاکی سبک (LREE) و تهی شدگی از عناصر نادر خاکی سنگین (HREE) با الگوی مشابه می باشند، این اختصاصات به احتمال بیانگر منشاء گرفتن ماگما ی سازنده ی آن ها از پوسته ی اقیانوسی فرو رانده شده و گوه گوشته ای دگرنهاد روی آن و نیز آلایش ماگما با مواد پوسته ای و باقی ماندن عناصر نادر خاکی سنگین در ناحیه منشاء می باشد. نمودارهای جداکننده ی محیط های زمین ساختی، جایگاه گرانیتوئیدهای کوه سورمه را وابسته به کمان های آتشفشانی حاشیه قاره معلوم می دارد. سنگ های گرانیتوئیدی کوه سورمه دارای استرانسیم پایین (135-205 پی پی ام) و نسبت Sr/Y پایین می باشند و در نمودار Sr/Y نسبت به Y، اغلب در گستره ی سنگ های آهکی- قلیایی قرار می
گیرند. تغییرات نسبت های Th/Yb و Ta/Yb نشان می دهد که ماگمای سازنده واحد های گرانیتوئیدی در هنگام صعود به سطح زمین، دچار آلودگی پوسته ای شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1734666 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!