افزایش بهره وری انرژی در سامانه های قطار شهری با بهینه سازی هم زمان مشخصه سرعت و توزیع زمان سفر قطار ها

چکیده:
مصرف بالای انرژی الکتریکی در سامانه های قطار شهری، بسیاری از پژوهشگران را بر آن داشته است تا به دنبال راهکارهایی برای صرفه جویی انرژی باشند. از طرف دیگر سرویس دهی مناسب همراه با دقت و سرعت بالا از خواسته های اصلی مسافران به عنوان مشتریان این سامانه هاست. در این میان بهره برداری کارآمد قطارها به دلیل در نظر گرفتن هم زمان صرفه جویی انرژی و وقت شناسی، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله ضمن ارائه راهکاری برای صرفه جویی انرژی با رعایت قید های مربوط به زمان سفر، تاثیر در نظر گرفتن نرخ متغیر میزان بازیابی انرژی بازتولیدی ترمزی، در بهبود کاهش انرژی مصرفی کل شبکه نشان داده شده است. این کار طی یک فرایند بهینه سازی دومرحله ای انجام شده است. ابتدا با در نظر گرفتن انرژی خالص قطار همراه با زمان سفر بین ایستگاهی به عنوان تابع هدف، با استفاده از الگوریتم مرتب سازی نا مغلوب، مشخصه های سرعت بهینه برای سیستم تک قطاره به دست آمده است، سپس با توزیع زمان سفر بین ایستگاه ها و استفاده از مشخصه های بهینه مرحله قبل انرژی کل دریافتی سیستم چندقطاره از شبکه بالادستی حداقل شده است. نتایج شبیه سازی در خط 1 قطار شهری مشهد کارایی روش مورد نظر را تایید می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1735262 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!