به کارگیری الگوریتم های بهینه سازی هوشمند در تعیین مقادیر نامی بهینه DVRها در ساختار IDVR با در نظر گرفتن تغییرات بار فیدرها

چکیده:
در این مقاله، یک الگوریتم بهینه سازی هوشمند برای محاسبه مقادیر نامی بهینه بازیابنده های دینامیکی ولتاژ (DVR) در ساختار بازیابنده دینامیکی ولتاژ بین خطی ( Interline DVR:IDVR) با در نظر گرفتن تغییرات بار فیدرها ارائه شده است. با توجه به محدودیت مبادله توان اکتیو بین DVRها در IDVR، انتخاب ولتاژ نامی مناسب برای هر کدام از DVRهای IDVR باید به گونه ای باشد که اولا کمبودهای ولتاژ مورد نظر در هر کدام از فیدرها قابل جبران باشند و ثانیا ولتاژ نامی DVRها بی دلیل بزرگ انتخاب نشوند تا هزینه کل IDVR کاهش یابد. بدین منظور در تحقیقات گذشته با تشکیل یک مسئله بهینه سازی و با فرض ثابت بودن بار فیدرها، ولتاژ نامی DVRها تعیین شده است. درحالی که تغییرات بار فیدرها در میزان توان اکتیو قابل مبادله بین DVRها تاثیرگذار بوده و لذا ولتاژ تزریقی DVRها تغییر خواهند کرد. در نتیجه، تغییرات بار فیدرها باید در مسئله بهینه سازی مذکور لحاظ گردد که این موضوع هدف اصلی این مقاله می باشد. با توجه به اینکه در عمل تعداد بازه های منحنی تغییرات بار فیدرها زیاد است، فضای جواب مسئله بهینه سازی مورد نظر بسیار بزرگ بوده و جستجوی تمام فضای جواب، امکان پذیر نیست. بنابراین استفاده از روش های بهینه سازی هوشمند ضروری است. از اینرو در این مقاله پس از ارائه و تشریح استراتژی و الگوریتم پیشنهادی، مثال ها و نتایج عددی با استفاده از الگوریتم های PSO و GA در حالت های مختلف ارائه می شود. سپس به منظور اثبات قابلیت های روش پیشنهادی، مقایسه ای با نتایج به دست آمده از جستجوی تمام فضای جواب، انجام می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1735263 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!