رقابت، تصاد و تعارض

نویسنده:
چکیده:
انسان از بدو خلقت تا کنون، پیشرفت بسیاری در ارتباطات اجتماعی، تعامل فردی و گروهی و تنوع فرهنگی داشته است. که از همان ابتدا پدیده ای به نام رقابت، تضاد و تعارض در سازمانها پدید آمده و رفته رفته با پیچیدگی های رفتاری انتظار می رود که این تعارضات در ابعاد گسترده تری در محیط کار و با شکل تازه ای ظهور یابد. (محمدزاده، 1375) در بسیاری از سازمانها تعارض به صورت یک مساله جدی وجود دارد. شاید در همه جا این پدیده دارای چنان قدرتی نباشد که موجب انحلال شرکت گردد. ولی تردیدی نیست که می تواند بر عملکرد سازمان اثرات ناگوار بگذارد یا شرایطی پدید آورد که سازمان بسیاری از نیروهای کارامد خود را از دست بدهد، اما هر تعارض یا مخالفتی بد نیست، پدیده تعارض همان سکه ای است که دو روی دارد، روی مثبت و روی منفی. (رابینز، 1943)
مدیران به منظور افزایش اثربخشی می بایست قضاوت ها و شکاف ها را کاهش دهند، تمام مسائلی که به نحوی موجب رقابت و تعارض می گردد موجب شده است که نظر بسیاری از مدیران و افراد سازمانها را به خود معطوف نموده و در مواقعی موجب نگرانی خاطر آنان گردد (محمدزاده، 1375)
براساس تئوری های مدیریت 3 روش مغایر در برخورد با تعارض وجود دارد،
1- از دیدگاه سنتی، تعارض موجب ویرانی گروه و سازمان می شود. اصولا تعارض زیان بار است و نبودن ارتباطات مناسب و اعتماد بین افراد باعث پدید آمدن تعارض و اختلاف نظر بین آنها می شود و این که مدیران در برابر نیازها و خواسته های کارکنان و اعضای سازمان کوتاهی می کنند.
2- براساس دیدگاه روابط انسانی، چنانچه از این دیدگاه به تعارض نگاه شود، نتیجه طبیعی و غیر قابل اجتنابی به دست می دهد که در گروه به وجود می آید و الزاما زیان بار و ویرانگر نیست و در مورد عملکرد گروهی می تواند نیروی خلاق و مثبت و سازنده داشته باشد.
3- سومین دیدگاه که دیدگاه تعامل نام دارد، ولی در دیدگاه تعامل بدین سبب پدیده تعارض مورد تایید قرار می گیرد که یک گروه هماهنگ، آرام و بی دغدغه مستعد این است که به خطرات طبیعی خویش (رخوت و بی حرکتی) بر گردد یعنی احساس خود را از دست بدهد و در برابر پدیده های تغییر و تحول و نوآوری هیچ واکنشی از خود نشان ندهد. نقش اصلی این شیوه تفکر (درباره تعارض) این است که این پدیده رهبران گروه را وادار می کند که در حفظ سطح معینی از تعارض (در گروه) بکوشند و مقدار تعارض را در حدی نگهدارند که بتواند گروه را زنده، با تحرک، خلاق و منتقد به خود نگهدارد. (رابینز ، 1943).
براساس دیدگاه سنتی تعارض بار منفی دارد. بنابراین باید از آن اجتناب کرد، براساس دیدگاه تعامل نوین تعارض، باید نظرات و دیدگاه های مختلف بررسی شود و انتقاد به جا از مقررات و عملکردهای سازمان امکانپذیر گردد. که در نتیجه موجب ایجاد خلاقیت و نوآوری و بالندگی فردی و سازمانی می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1735514 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!