تفاوت فرهنگ سازمانی موجود و مورد انتظار کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده:
در این پژوهش به بررسی تفاوت فرهنگ سازمانی موجود و مورد انتظار کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از مدل فرهنگ سازمانی رابینز پرداخته شده است.
هدف
پژوهشگر فرهنگ سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی را بر اساس دیدگاه مذکور مورد بررسی قرار داده است.
روش
پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی است و از آنجایی که از طریق سنجش نظرات مدیران، معاونان و کارکنان اجرایی دانشگاه به بررسی فرضیات پژوهش پرداخته می شود، از نوع پیمایشی است. برای جمع آوری داده های مربوط به آزمون فرضیات و سنجش نظرات از پرسشنامه استفاده شده است. با مطالعه چارچوب نظری پژوهش 1 فرضیه اصلی و پیرو آن 10 فرضیه فرعی تدوین شد.جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در استان مازندران است. دانشگاه آزاد اسلامی در استان مازندران تا پایان سال 91 ، 16 واحد داشته است .چون واحد تجزیه و تحلیل سازمان است، جهت گرداوری داده ها پرسشنامه تدوین شده بین مدیران، معاونان و کارمندان اجرائی واحد های مذکور توزیع شد. حجم نمونه طبق فرمول 307 تعیین و برای هر واحد به نسبت تعداد به کل جامعه به روش تصادفی ساده انتخاب شد.
یافته ها
آزمون نرمال بودن توزیع داده ها نشان داد که سطح معنی داری بیشتر متغیر ها پایین تر از 05/0 است، بنابراین نمونه دارای توزیع نرمال نبوده و از آزمون های ناپارامتریک ویلکاکسون جهت بررسی ارتباط بین وضعیت موجود و مورد انتظار فرهنگ سازمانی استفاده شد.آزمون فرضیات پژوهش حاکی از آن است که در مولفه های خلاقیت فردی و سازمانی، ریسک پذیری سازمانی، کنترل سازمانی، هویت سازمانی و سیستم پاداش دهی،sig کمتر از 5 درصد است، در نتیجه فرض صفر رد می شود و بین این عوامل در شرایط موجود و مطلوب تفاوت معنا داری وجود دارد. در مورد مولفه های رهبری، یکپارچگی و انسجام سازمانی، حمایت مدیریت، تحمل تعارض سازمانی و الگوی ارتباطات آزمون فرضیات حاکی از پذیرش فرض صفر می باشد.
نتیجه گیری
کارکنان این سازمان خواهان تغییر سطوح دهگانه مذکور می باشند و اعتقاد دارند که در وضعیت مطلوب فرهنگ سازمانی، این عوامل باید تغییر یابند، برخی از عوامل به حد مطلوب برسند و برخی که تفاوت معنی داری با حد مطلوب ندارند نیز بیشتر بهبود یابند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1735517 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!