مروری بر تظاهرات بالینی و پیامدهای بلند مدت سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

چکیده:
سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)شایع ترین اختلال غدد درون ریز میان زنان در سنین باروری است و شایع ترین علت ناباروری ناشی از عدم تخمک گذاری است. اختلال تخمک گذاری، هایپرآندروژنیسم و ظاهر مرفولوژیک تخمدان های پلی کیستیک از ویژگی های کلیدی آن است. تظاهرات بالینی PCOS به شکل گسترده ای متفاوت است. زنان مبتلا به این سندرم اغلب برای اختلالات سیکل قاعدگی، تظاهرات بالینی هایپرآندروژنیسم و ناباروری به دنبال درمان اند. اختلالات قاعدگی که معمولا در PCOS مشاهده می شود شامل الیگومنوره، آمنوره و خون ریزی قاعدگی نا منظم و طولانی مدت است. نشانه های عمده هایپرآندروژنمی شامل هیرسوتیسم، آکنه و آلوپسی آندروژنیک است. این سندرم یک بیماری منحصر به دوره باروری و نوجوانی نیست، بلکه می تواند با تاثیرات مختلف در زندگی فرد مرتبط باشد. بیماران مبتلا به این سندرم در معرض خطر بیماری های متابولیک مانند مقاومت به انسولین، اختلال تحمل گلوکز، دیابت، اختلالات چربی، فشار خون بالا، بیماری قلبی و عروقی، افزایش خطر ابتلا به سرطان آندومتر و احتمالا سرطان های رحم و پستان هستند. با توجه به شیوع بالای PCOS، چالش ها و عوارض مرتبط با آن می تواند بار بهداشتی و اقتصادی فراوانی در کشورها ایجاد کند، بنابراین پزشکانی که مراقبت از این بیماران را بر عهده دارند در کنار درمان مسائل باروری و آرایشی بهداشتی بیماران PCOS، باید جهت جلوگیری از پیامد های بلند مدت آن نیز اقدام کنند. لذا در مقاله حاضر، ابتدا مروری اجمالی بر ویژگی های بالینی این سندرم خواهیم داشت سپس به پیامدهای بلند مدت آن می پردازیم.
روش کار
جست و جو با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی pubmed، google scholar، Elsevier و SID با کلید واژه های سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، اختلالات قاعدگی، هیرسوتیسم، آکنه، ناباروری، دیابت، بیماری قلبی عروقی، سرطان انجام شد و از میان مقالات منتشر شده از سال 2006 تا 2016، 37 مقاله بررسی شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1737869 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!